[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/7017268901/[/flickr]
Passionerad. Sara Michelin är en entusiasmerande och drivande körledare.
Körrepetition. Intervju med Sara Michelin och André de Jonge.
Påskens vilda färger med kör, två solister och en liten orkester
Det är inte många dagar kvar till uruppförandet av beställningsverket Lukaspassionen i S:t Olai kyrka på Palmsöndagen 1 april. Kören slipar på tonlängder, höjder och fraseringar och dirigenten Sara Michelin hör allt tydligare vad den sammanvävda texten och musiken handlar om. Ivrigt avbryter hon sig, bläddrar i det tjocka nothäftet och diskuterar med kören.
– Påskens vilda färger! Gul och vit och röd. Det är ingen vanlig kombination.
Det är uppenbarligen inte de liturgiska färgerna, alltså de färger kyrkan brukar använda just till påsk som textförfattaren Göran Greider främst tänkt på. Gul och vit och röd! Påskens vilda färger skriker liv och död, sjunger kören. Tulpaner, påsk- och pingstliljor? Eller anspelningar på påskens färgstarka dramatik med Jesu intåg i Jerusalem, den första nattvarden, nattlig oro i Getsemane trädgård, förhör under tortyr, Jesu död på korset och uppståndelsen på den tredje dagen. Funderingarna får sin tolkning och kören nya instruktioner.
Tolv svenska församlingar, en i varje stift, har gått samman om verket som tonsatts av Rolf Martinsson. Stiftsmusikerna i varje stift lät frågan från musikförlaget gå till församlingar som gjort sig kända för att vara pigga på att sätta upp ny musik. Uruppförandena spänner över påsktiden, från 31 mars till 6 april.
– Det är jätteroligt att få den frågan och spännande att vara med och beställa ett verk. Det tycker jag är viktigt för kyrkan, att fortsätta att beställa musik som den har gjort i århundraden, årtusenden, rättar sig Sara Michelin.
Uruppförande är något speciellt, det finns inga förebilder för församlingsmusikern som nu driver projektet som omfattar kör, två solister och en mindre orkester.
– Det är jättespännande, man kan inte lyssna på tio olika inspelningar och jämföra. Man får läsa notbilden och skapa sig en egen uppfattning, säger hon. Och läsa texten. Till exempel i kväll upptäckte jag saker i texten som jag: Wow! Nu låter det så här och… Det växer ju för varje gång vi sjunger och håller på med det.
Mässor av Bach och Mozart och andra stora tonsättare uppförs ofta just omkring jul och påsk. Det tillkommer nya verk då och då, en del blir nya favoriter, andra läggs snart åt sidan.
– Jag tycker att Rolf Martinsson har varit modig, för det är inte så att det är fult eller komplexa svåra klanger, utan det är liksam vackert skrivet, kommenterar Sara Michelin. Det är skrivet för att man ska vilja lyssna på det och tycka om det med en gång.
Hon får medhåll av sångaren André de Jonge i S:t Olai motettkör som deltagit i repetitionerna som pågått sedan strax efter jul.
– Det är väldigt spännande, dels att det är nyskrivet så att det är här och nu och dels att det är väldigt vackert, musiken tilltalar oss, säger André de Jonge.
Göran Greider, en röst i samhällsdebatten, men också en diktare har alltså skrivit de texter som binder samman textutdragen ur Lukasevangeliet.
– Det gör ju att man tar till sig innehållet på ett annat sätt, det ger en annan diemnsion. Jag tycker det är väldigt vackra texter tillsammans med evangeliet, säger André de Jonge uppskattande.
Text, film och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
S:T OLAI KYRKA Norrköping
- Söndag 1 april 2012 kl 19
Lukaspassionen – uruppförande
Musik: Rolf Martinsson
Text: Lukasevangeliet och Göran Greider - Dirigent: Sara Michelin
Solister: Katarina Böhm, mezzosopran, och Carl Ackerfeldt, baryton
Körer: S:t Olai motettkör och Matteus vokalensemble
Musiker: ur SON och David Löfgren, orgel
Fri entré
LÄNKAR
Gehrman musikförlag hemsida
om Lukaspassionen, Sensus studieförbund hemsida
FLER BILDER FRÅN KÖRREPETITIONEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157629671351415″]