• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Heder åt Petterssons Påsk på Arbis! (recension)


Överjordiskt väsen och förvirrad tonåring. Linnea Törnqvist spelar Eleonora med suverän subtilitet och känslighet. Här tillsammans med Alexander Bergqvist i rollen som Benjamin.

 

Från försiktig optimism till tungsinne till nytt hopp

 

Nerd Productions andra Strindbergsuppsättning för året är – lämpligt nog med tanke på den stundande högtiden – passionsdramat Påsk. Johan Pettersson står för regin och i rollerna vi Jakob Sjöberg, Louice Ottosson, Nettan Lekström, Linnea Törnqvist, Alexander Bergqvist och Frippe Pettersson.

Strindberg skrev treaktaren Påsk år 1900, tydligt påverkad av de traditionella passionsspelen i tyska Oberammergau, vilka skildrade Kristi lidande och död på korset. Passionsdramats tematik går igen i Strindbergs pjäs som utspelas under en påskhelg; skärtorsdag, långfredag och påskafton.

Dramat handlar om familjen Heyst och utspelas i lundamiljö vid tiden för förra sekelskiftet. Fadern sitter i fängelse, på goda grunder anklagad för grov förskingring. Den vuxne sonen, språkläraren Elis (Sjöberg), är därför den som får agera familjeförsörjare. Förutom honom består familjen av modern (Lekström), lillasystern Eleonora (Törnqvist) samt Elis fästmö Kristina (Ottosson). Till yttermera visso har han försörjningsplikt för gymnasisten Benjamin (Bergqvist), som bor i familjen eftersom Elis far har förskingrat pojkens förmyndarmedel.

Inledningsvis råder en försiktig optimism i familjen. Elis och Kristina gläds åt vårsolen och planerar så smått för sitt stundande bröllop. Snart nog inträffar emellertid ett antal incidenter som lägger sordin på stämningen, vilken når sitt bottenläge under den dystra långfredagen. Det mest allvarliga och hotande är insikten om att fordringsägaren Lindkvist (Pettersson) flyttat till staden, och närsomhelst väntas besöka familjen för att utkräva en stor skuld. Då Lindkvist slutligen gör sin visit, på påskaftonen, visar han emellertid upp en helt annan attityd än den familjen förväntat sig.

”Det är ett ovanligt tungsinne i er familj”, säger den godhjärtade Kristina till sin dystre fästman under den ångestfyllda långfredagen. Repliken är viktig eftersom den sätter fingret på det som är det mest uppenbara i Påsk, det genomsyrande  tungsinnet. Men ur detta mörka tungsinne framträder sedan det som är pjäsens förhoppningsfulla budskap: människorna är inte onda och tillvaron inte hopplös.

Amerikanen Scott Fitzgerald menar i sin roman Den store Gatsby att vi människor hela tiden oåterkalleligen dras tillbaka mot det som skett i det förgångna, och  Strindberg är inne på samma tankar, om än i mer optimistisk ton. ”Så går allting igen, även det goda” låter han den väldige Lindkvist säga i tredje aktens slutskede.

Johan Pettersson håller sig i sin uppsättning mycket nära originalet, vilket onekligen har sina risker. Språkmässigt kan Strindbergs text ibland framstå som något föråldrad. Dessutom kan den Ofelia-liknande Eleonora i fel händer förvandlas till en teatralt deklamerande och närmast löjeväckande gestalt. Så sker dock inte i det nu aktuella fallet. Linnea Törnqvist spelar den klärvoajanta och själssjuka Eleonora med suverän subtilitet och känslighet. I hennes tolkning får rollgestalten övertygande drag av både överjordiskt väsen och förvirrad tonåring. Utan tvekan är Törnqvist ett fynd!

Eleonora har under åren varit en drömroll för många aktriser och detsamma har nog den komplexe fordringsägaren Lindkvist varit för manliga skådespelare. Frippe Pettersson glänser i rollen då han dyker upp i tredje akten, stor och skräckinjagande, för den ofrånkomliga konfrontationen med Elis. Samtliga skådespelare gör för övrigt bra ifrån sig i sina roller!

Slutkommentaren kan inte bli annat än denna: Heder åt Johan Pettersson och hans ambitiösa Strindbergsatsning! Undertecknad ser nu fram emot Moderskärlek

Text: Lars-Ove Östensson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin


  • ARBIS Norrköping

  • Premiär lördag 24 mars kl 19
    Spelas även 30, 31 mars
    5, 6, 7, 8 samt 13 april
    Påsk
    av August Strindberg
    Regi: Johan Pettersson
    Måleri/scenografi: Ullrika Tallving, Johan Pettersson
    Produktion: Nerd Productions

    • MEDVERKANDE
      Linnéa Törnqvist
      Nettan Lekström
      Louice Ottosson
      Jakob Sjöberg
      Frippe Pettersson
      Alexander Bergqvist

 

LÄNKAR
Konfliktfylld Påsk närmar sig premiär reportage Kultursidan.nu 19/3 2012

 

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Heder åt Petterssons Påsk på Arbis! (recension)

  1. Pingback: Moderskärlek tar Strindberg till nutiden på Arbis (reportage) | KULTURSIDAN.nu