[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/7090044653/[/flickr]
Ett jättelikt fågelbo? Eller en människohjärna. Vad detta ståltrådskaos än föreställer så är regissören Erik Holmström
mycket nöjd med att väcka frågor om vad det innebär att vara människa med berättelsen om Kaspar Hauser.
Scener ur Kaspar Hauser samt intervju med Erik Holmström.
En studie i mänskligt beteende
Det här bygger på en sann historia. Kaspar Hauser var ungefär 16 år gammal när han en morgon stod på torget i Nürnberg. Han kunde skriva namnet Kaspar Hauser. Mycket mer kunde han inte, inte bete sig som en civiliserad människa i alla fall.
När man förstod att han tillbringat sitt liv instängd i en källare och utan mänskligt sällskap blev intresset stort. Vem var han? En prins av börd? Och hur var han? Kaspar Hauser blev föremål för vetenskapliga studier. Kaspar Hausers öde fascinerar än i dag, kanske mer när man vet att han inte är den ende som drabbats av ett liknande öde.
Ung scen öst har nu nypremiär på Kaspar Hauser som spelas på Teater Bråddgatan 34 i Norrköping fram till mitten av maj. Pjäsen spelas främst för lågstadiet, men föreställningarna är öppna för alla oavsett ålder.
– Vi har utgått från oss själva, vad vi är intresserade av, och hoppas att lågstadieeleverna blir intresserade, säger regissören Erik Holmström som också skrivit manus tillsammans med ensemblen.
– Det är ju alldeles hisnande, säger han om Kaspar Hausers liv.
Ensemblen har studerat litteraturen om Kaspar Hauser och gestaltar både pojken och människorna runt omkring honom. De fyra skådespelarna turas om att spela Kaspar och det blir en omtumlande pjäs med växlande uttryckssätt och med mycket ljud och musik.
Uppsättningen hade premiär i Linköping i början av februari och mötte stort intresse. ”Helknäpp, infallsrik, fantasifull och pekpinnebefriad toppad med ett högt konstnärligt värde.” skriver Svenska Dagbladets recensent om en ”Kaspar Hauser utan pekpinnar”.
Östgöta Correspondenten skrev: Ha kul. Samtidigt som undret inträffar: Att vi alla, oavsett ålder, drabbas av människoödet Kaspar. Kan identifiera oss, direkt eller indirekt. / – – – / Överallt dessa infallsrika hängbroar mellan allvar och befriande skratt. Alltmedan avgrunden hotar nedanför? Jovisst. Alltid.
Scenrummet är uppfyllt av ett ståltrådskaos, delar av det är rörligt. Skådespelarna kan både ta sig in i det men det mesta utspelas på den tunna remsa scengolv som är kvar nedanför publikplatserna.
– Någonstans skulle det vara en gåta vad scenbilden föreställde, förklararar Erik Holmström. En skog? Är det bara ett ståltrådstrassel? Ett kaos? Så vi har gått i linje med den här gåtan om Kaspar Hauser.
Text och film: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Markus Gårder/Ung scen öst och Ann-Charlotte Sandelin
-
TEATER BRÅDDGATAN 34 Kulturkammaren Norrköping
- 18 april – 16 maj 2012
Kaspar Hauser
Av Erik Holmström och ensemblen
Regi: Erik Holmström
Scenograf och kostymtecknare: Erika Magnusson
Kompositör: Stefan Johansson
Perukmakare: Sissa Persson Maresch- MEDVERKANDE
Linda Kunze
Stina Kajaso
Eric Stern
Andreas Strindér
- MEDVERKANDE
LÄNKAR
Ung scen öst hemsida
Om Kaspar Hauser på Wikipedia
FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157629844740929″]