• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Två förstapristagare segrade i Stenhammartävlingen (reportage)

Nio stjärnor tändes i finalen. Efter juryns överläggningar fick två sångare delad förstaplats:
tenoren Daniel Johansson, längst till vänster, och sopranen Aleksandra Popandopulo, i svart klänning.

 

Vinnarna får både pengar och en skjuts i karriären

 

Nu stod de längst fram på scenkanten. De hade kommit en vecka tidigare, en och en eller kanske med några kamrater. De hade sjungit på den stora scenen tillsammans med en ackompanjatör de kanske bara övat med i någon timme, fokuserat på rösten, uttrycket, gestaltningen. Hade tanken på juryn förlamat dem sekunderna innan pianots första tangentnedslag nådde örat eller fylldes de av jubel?

Nu stod de längst fram på scenkanten. 47 anmälda tävlande från 19 olika länder hade blivit ett startfält med 44. Hade krympt till 25 i andra omgången. Nu var de nio kvar: fyra sopraner, en mezzosopran, två tenorer, en baryton, en basbaryton.

Längst fram på scenkanten med Norrköpings symfoniorkester bakom ryggen. Helt nära Nader Abbassi, jurymedlemmen som på onsdagen trädde fram som den dirigent allt hängde på och som tränade med dem en lång dag.

Varannan damernas. De kvinnliga tävlande i den ena aftonklänningen elegantare och glittrigare än den andra, herrarna i finaste kostymen med eller utan näsduk i bröstfickan. Nu gällde det; pengar, ära och viktigast av allt – en knuff på vägen till framtiden.

Louis De Geer sjuder av förväntan, Stenhammartävlingen är en växande folkfest. En del har klätt upp sig till tänderna, andra kommer i jeansjacka. En herre i frack har blivit av med sitt sällskap och erbjuder sina biljetter till dem som ännu står i kö. Salongen är nära nog fullsatt.

Nader Abbassi, lång och elegant i sidenkavaj med vit fluga och röd näsdukstipp, slår an uvertyren ur Egmont. Beethoven startar milt men nyanserat, dynamiken stegras, dirigenten är både lugn och tydlig. Varpå följer ett halsband av pärlor ur operahistorien. Eller två, för de tävlande måste sjunga två arior vardera, före och efter paus.

Publiken förvandlas till en jättejury som gör anteckningar och värderar, för även publikens röst är viktig – utöver de fyra priserna och ett särskilt Mozartpris finns Publikens pris. Det känns som att såväl tävlande som tonsättare kliver upp ett snäpp från första akten till den andra. Som kuriosa kan nämnas att medelfödelseåret för tonsättarna i första akten stannar på 1798 (tre Mozart-arior drar neråt och en Cilea drar uppåt) medan andra aktens tonsättare i medeltal är födda 1830 (Leonard Bernstein som levererar uvertyren, drar upp siffrorna).

Damerna: Hanna Wåhlins Cosi fan tutte-koloraturer glittrar ikapp med hennes smycken. Joohyan Lees klara röst leker med tonerna lika lätt som hon leker mekanisk docka i Hoffmans äventyr (charmpris?!). Lina Johnson är lika livfull i sitt utspel som utsökt i Gounods Roméo et Juliette. Aleksandra Popandopulo får hurrarop efter både Wagnergestaltningen i Tannhäuser och slutliga Verdis Macbeth – hennes dramatiska sopran har omfång och kraft. Jeanette Goldsteins mezzosopran har ett mjukt vibrato, i brist på koloraturer väljer hon Rossinins L’Italiana in Algeri och i andra akten Saint-Saëns Samson et Delila som båda rymmer omväxlande attityder och känslor.

Herrarna: Donghwan Lee med bok i näven levererar en humoristisk Katalogaria ur Mozarts Don Juan och följer upp med Votre toast, mer känd som Toreadorarian, ur Bizets Carmen. Péter Balczó har en klassisk men samtidigt mjuk tenor i Gounods Roméo et Juliette och fina bindningar i Puccinis La Bohème. Hyunbong Chois starka och varma baryton har fin klangbehärskning i Massenets Hérodiade och Verdis Rigoletto. Daniel Johansson väljer L’Arlesiana av yngste tonsättaren Cilea och får hurrarop för sina fina pianissimon och levererar en mycket behaglig blomma ur Carmen.

Juryn samlas för överläggningar under Kerstin Meyers ledning. Publikens röster lämnas och räknas. Olof Stenhammar, ordförande i Wilhelm Stenhammar International Music Competition, upprepar Sonja Stenhammars ord från förra veckan: Alla är vinnare. Men när Sonja läser upp namnen på pristagarna – utan motiveringar – tillfaller pengarna och äran enbart fyra. Aleksandra Popandopulo, den dramatiska sopranen, delar förstapriset med Daniel Johansson, juryns sätt att lösa den gordiska knuten med två briljanta prestationer. Tredje pris går till Donghwan Lee, mannen med de många uttrycken, och fjärde till Péter Balczó. Donghwan Lee får även Mozartpriset medan Daniel Johansson vinner Publikens hjärta och pris, något han verkligen gör sig förtjänt av när han och Aleksandra Popandopulo, sjunger ut i sina vinnararior.

Med priserna följer inte bara pengar och ära, vinnarna är garanterade framträdanden med Nader Abbassis orkester i Kairo. På stående fot utlovar att han ska försöka utverka jobb till hela finalistgänget i Kairo och i Quatar. Även jurymedlemmen Ludek Golat har jobb på lut i Prag. Norrköpingspubliken har inte heller sett alla finalister för sista gången. Några av dem kommer tillbaka, det går SON:s vd Karin Veres, även medlem i juryn, i god för.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • LOUIS DE GEER Norrköping
  • 14 juni 2012
    Finalkonsert i Wilhelm Stenhammar International Music Competition
    Musik: Beethoven, Mozart, Gounod, Massenet, Wagner, Cilea, Rossini,
    Bernstein, Offenbach, Puccini, Donizetti, Verdi, Gounod, Bizet, Sain-Saëns
    Norrköpings symfoniorkester, SON
    Dirigent: Nader Abbassi

    • SOLISTER
      Péter Balczó, tenor
      Hyunbong Choi, baryton
      Jeanette Goldstein, mezzosopran
      Daniel Johansson, tenor
      Lina Johnson, sopran
      Donghwan Lee, basbaryton
      Joohyun Lee, sopran
      Aleksandra Popandopulo, sopran
      Hanna Wåhlin, sopran
    • PRISTAGARE
      1:a pris Aleksandra Popandopulo
      1:a pris Daniel Johansson
      3:e pris Donghwan Lee
      4:e pris Péter Balczó
      Mozartpriset Donghwan Lee
      Publikens pris Daniel Johansson

 

LÄNKAR
Norrköpings symfoniorkester hemsida
Stenhammartävlingen hemsida
Årets Stenhammartävling har inletts reportage Kultursidan.nu 9/6 2012
Röster från scen, salong och logen  reportage Kultursidan.nu 12/6 2012

 

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Två förstapristagare segrade i Stenhammartävlingen (reportage)

  1. Pingback: Daniel Johansson - tenor - Operalogg

  2. Pingback: Fyra körer sjunger Mozarts Requiem med SON (reportage) | KULTURSIDAN.nu