• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Moderskärlek tar Strindberg till nutiden på Arbis (reportage)

[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/7409496828/[/flickr]

Oense. Lisen och Modern kommer inte så bra överens. I bakgrunden skymtar Dottern.
I rollerna Jenny Silfvenius, Kerstin Eriksson och Emma Johansson.

 

August Strindberg roade med spänning och snyggt språk

 

– Det här är den mest elaka personen jag gjort i hela mitt liv, det är en utmaning och jätteroligt. Kerstin Eriksson spelar Moderns roll i August Strindbergs Moderskärlek som har premiär på midsommardagen på Arbis.

– Storyn är så bra, den krånglar till sig så kapitalt och lyckas krångla sig ur det, säger hon och tillägger: Jag gillar språket.

Om August Strindbergs språk kan man säga mycket, visar det sig. Där de som är lite äldre uppskattar dramatikerns precision i sitt ordval har de yngre skådespelarna det svårare. För 100 år sedan var August Strindberg naturalismens förkämpe och skrev mitt i sin samtid, hans språk kändes ”modernt” större delen av 1900-talet. Nu är det inte längre lika självklart.

– Jag fattade inte ens replikerna alla gånger. Det är himla långt från hur man pratar så risken är att det låter högtidligt i stället för naturligt när jag pratar, säger Jenny Silfvenius.

– Det var kul när vi spelade Påsk, det var många unga som blev nyfikna på språket. De förstod inte allt men tyckte att det lät vackert, kommenterar Nettan Lekström som var med i Påsk och nu spelar med i Moderskärlek.

Emma Johansson, den fjärde skådespelaren i ensemblen, spelar Dotterns roll medan Jenny Silfvenius spelar hennes nya väninna Lisen. Nettan Lekström spelar Påkläderskan, som också hör till Moderns, Kerstin Erikssons, hushåll.

Regissör är Johan Pettersson vars Nerd Productions nu iscensätter den tredje Strindberguppsättningen på kort tid. I januari var det Paria, i våras Påsk och nu alltså Moderskärlek. Även Johan Pettersson framhäver språket som det viktigaste när jag frågar vad han lärt sig om och av Strindberg efter ett halvårs intensivt arbete med de tre pjäserna.

– Det är de här aha-upplevelserna jag fått. Det är så snyggt skrivet, så genomtänkt formulerat. Det känns som att alla ord är vägda med omsorg, som i Påsk när Elis frågar Benjamin var blommorna kommer ifrån och får svaret att ett ”ungt fruntimmer” kom med dem. Han säger inte en ”ung flicka”, säger Johan Pettersson. Med orden berättar Strindberg vem den som talar är, vilken samhällsklass personen tillhör.

När August Strindberg skrev sin dramatik fanns varken radio eller tv. Att gå på teatern var ett stort nöje. Johan Pettersson menar att Strindberg var en underhållare men inte av den sort som ville locka till stora skratt, han var en människokännare som var intresserad av människans psykologi, som ville roa med spänning och snyggt språk.

– I den här pjäsen, liksom i de tidigare, undrar man hur det ska gå. Här ska mörka hemligheter redas ut.

Pjäsen om den lilla familjen där den strängt fostrade dottern fått en ny väninna som utmanar Moderns makt har förflyttats till nutid. Scenografibygget med de stora fönstren mot fonden som publiken sett som veranda i ett sommarhus i Paria och som fönster i ett vardagsrum en trappa upp i Påsk är nu vitmålade i ett modernt kök med Carpe Diem på väggen och kylskåp på golvet, kanske i ett sommarhus.

– Strindberg är kvar efter 100 år, språket är kvar. Nu knyter jag ihop projektet med de tre pjäserna och låter honom och den moderna miljön möta varandra. Vad tycker publiken? Är det förkastligt eller duger det?, funderar regissören.

Kerstin Eriksson och Nettan Lekström är erfarna skådespelare. Flera somrar i rad har Nettan Lekström spelat i Göran Sarrings Holbergkomedier i Norsholm medan Arbis-artisten Kerstin Eriksson senast sågs i Showboat. Emma Johansson och Jenny Silfvenius hör till den yngsta Arbisgenerationen och de har båda satsat på dans och musikal efter gymnasiet men talteater är något nytt.

– För mig är det extra spännande och nervöst som bara spelat musikal med kanske tre repliker tidigare, erkänner Jenny Silfvenius.

– Det är första gången jag spelar ”riktig” teater och då är det väldigt tryggt att göra det med mina två gamla teaterlärare Nettan och Johan, säger Emma Johansson.

Emma mellanlandar hemma i Norrköping efter dansuppdrag i Turkiet, på Cypern och Lanzarote där hon underhåller turister. Nu vill hon vidareutbilda sig inom dansen även om hon tycker att hon lärt sig mycket av kollegerna. Inte minst redan på Arbis, som känns som hemmascenen för både henne och Jenny.

– Man är borta och showar ett tag, sedan kommer man hem till Arbis om man inte åker runt i olika länder på auditions, säger Emma Johansson. Hon uppskattar sina första läroår på Arbis (som ”ställde hårda krav, man fick kämpa hårt”) där hon blev dansare samtidigt som hon gick på Film- och musikgymnasiet.

Jenny Silfvenius utbildade sig på Danscenter i Stockholm under några år efter Dansprogrammet på De Geergymnasiet. Hon har också varit en sväng i Turkiet men vill ha Norrköping som bas, ja om inte ett riktigt dansjobb dyker upp förstås.

Teatern är ett sätt att ge sig själv en utmaning, för dansjobben i Norrköping är inte fler än de hon själv ser till att få fart på. Som dansgruppen Phree där Jenny är en av de fyra fartiga tjejer som tog hem segern i vårens tävling Danskarusellen. Eller danskurserna under sommaren.

– Här i Norrköping hittar jag på saker, jag har en lokal – Arbis – där jag får göra vad jag vill.

Nu vill de ge sig i kast med Strindberg.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • ARBIS Norrköping

  • 23 juni – 8 juli 2012
    fredagar kl 18, lördag-söndag kl 16

    Moderskärlek
    av August Strindberg
    Regi: Johan Pettersson
    Arr: Nerd Productions med stöd av Norrköpings kommun, Östgötateatern, Östsam, Studiefrämjandet
    • MEDVERKANDE
      Kerstin Eriksson
      Emma Johansson
      Jenny Silfvenius
      Nettan Lekström

 

LÄNKAR
På gång info
Arbis hemsida
Strindbergsåret 2012 hemsida
Heder åt Petterssons Påsk på Arbis! recension Kultursidan.nu 2/4 2012
Laddad Paria gör Strindberg rättvisa på Arbis recension Kultursidan.nu 29/1 2012

 

FLER BILDER FRÅN REPETITIONERNA – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157630211341990″]

 

Tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Moderskärlek tar Strindberg till nutiden på Arbis (reportage)

  1. Pingback: Modern rekvisita krockar med gammal Moderskärlek (recention) | KULTURSIDAN.nu

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.