En saxofon. Ett piano. Nisse Sandström och Martin Perk bidrog till vernissagets blå stämning med slingrande jazzimprovisationer. I förgrunden tre små målningar infattade i glas av Örjan Wikström. I bakgrunden målningar av Karin Almlöf.
Fyra konstnärer – fyra blå förhållningssätt
Nisse Sandströms saxofon slingrar och broderar, släpper taget och lämnar över till Mattias Perks tillrande pianofingrar. Jazzmusiken stämmer väl med temat för utställningen på NP33 – L`heure bleue – Den blå timmen. De fyra konstnärerna Karin Almlöf, Mikael Kihlman, Björn Wessman och Örjan Wikström har samlats kring begreppet som var och en tolkar på sitt eget sätt.
– För Örjan är det just skymningstimmen, för mig är det stämningen, förklarar Karin Almlöf.
Karin Almlöf är konstnären som också är bokförläggare. Som handen i handsken har hon förlagt utställningskatalogen med inledande text av konstskribenten Ludvig Rasmusson, han som ska föreläsa en onsdagskväll under utställningsperioden. Till paketet hör även poeten och musikern Jacques Werup som uppträder tillsammans med ljudkonstnären Johan Bergström under Kulturnatten.
Det är nämligen ett koncept, just dessa konstnärer har ställt ut tillsammans ett par gånger tidigare under de senaste åren. Inte med exakt samma verk, varje galleri och konsthall påverkar urvalet och visst svinn blir det i form av försäljning, men i grova drag. De vet var de har varandra.
Det är en välhängd utställning i det stora rummet. Mörka torrnålsserier av Mikael Kihlman att försjunka i. Örjan Wikströms mjuka akrylmålningar som oftast heter Trappan. Ett hörn är tillägnat Karin Almlöfs älskade hemmasjö Stiern. Björn Wessmans intensiva stora målningar agerar pulshöjare.
Björn Wessman
Björn Wessmans stora oljemålning Twin Peaks möter ögat omedelbart när man kommer uppför trappan. Ett toppigt bergslandskap, i förgrunden tallar som klättrar uppför en brant i en alltmer glödande motsol. Motivet glider ibland från föreställande till rena färgmassor som möts eller rinner. Kulörernas kontrastverkan är lysande stark.
– Färgskalan kommer ur min upplevelse av landskapet. Hur såg det ut? Hur doftade det?, berättar konstnären som säger att han ”skissar” med kameran och i efterhand ”kokar ner” sina upplevelser till målningar och grafik.
– De två stora målningarna här ingår i en svit av 24 jag kallar Nationalparker. Det är fiktiva nationalparker efter resor i Italien, Frankrike, Tasmanien, Abisko, exemplifierar Björn Wessman.
I en serie koppargrafik, färgstark trots att det i stort sett enbart är två kulörer som möts, har han förenklat landskapsbilderna till minimalistiskt glödande linjer mot en närmast enfärgad botten. Det är sent – eller tidigt – på jorden.
Mikael Kihlman
Med tålamodets vassa torrnålsstreck, ritar Mikael Kihlman vyer från städer, på samma gång fångande ögonblicket och den långsamma historien. Väl introducerad för konstnärens tankegångar, han kan mycket väl tänka sig att mixa in gestalter och detaljer, kan man gå på jakt i bilderna om man så vill.
– Det är ju klassisk teknik, svartvitt är en utmaning, kommenterar Mikael Kihlman. Jag gillar städer med historia, människor på väg. Men det ska vara en speciell stad.
En av dessa människor i en av dessa städer är Aleksandar i Novi Sad.. Mannen, en äldre man i rock sedd bakifrån vid en trädkantad gata, är Aleksandar Tisma, serbisk poet och författare, men skulle också kunna vara Miroslav Blam, huvudpersonen i Blams bok, den ende i sin familj som överlever de ungerska pilkorsarnas jakt på judar under andra världskriget. Mikael Kihlman har ett särskilt förhållande till Aleksandar Tisma efter att de tillsammans ha gjort dikt/bild-boken Solna centrum – Novi Sad.
En annan person på väg är Gående med paraply, eller snarare ett parasoll, på en stilla bakgata. Som så ofta är figuren bara en svart silhuett. Associationerna går till en gammal kines men staden är indiska Kochin i Keralaprovinsen på Indiens västkust; i gatans rutmönster är en karta inristad med linjer och namn. I kanten, utanför motivet finns flera olika stavningar av stadens namn.
På utställningen visar Kihlman även två verk i mjuk och mörk mezzotint, Berlin och Nattspårvagn.
Örjan Wikström
Örjan Wikström tar som sagt uttrycket L’heure bleue mer bokstavligt, den skymningsblå timme när dagen skiftar från dag till natt. Det är då skuggorna rör sig och förvandlar det vi ser från vardagens bilder till något annat. Det är då vi förflyttar oss, den vanligaste titeln i hans verk är Trappan. Det är då vi möts, några heter Kyssen, efter ett verk av skulptören Rodin. Det är då vi dröjer framme vid fönstret i mörknande rum. Traditionellt och ändå annorlunda: motiv, teknik och stämning går hand i hand.
– Det handlar om relationer, men ibland isolering, brist på relationer, kommenterar han.
Örjan Wikström målar med akryl på tunn duk av akryl. Det ger en genomlyslighet han särskilt utnyttjar i några verk som placerats så att de kan ses från två håll.
– Tekniskt arbetar jag i flera lager: målar, skrapar eller snarare tvättar bort det jag målat. Jag använder akrylduk som tål vatten, duschar av. Tills jag fångar något, återkommer i processen.
Detta något resulterar i en mjukhet i motiven, med ljus och skuggor som går i och ur varandra. Gestalterna får som auror omkring sig. Färgskalan är dov, i blått, brunt, men också i lila, skuggans färg, som Örjan Wikström säger.
Karin Almlöf
Tillbaka till Karin Almlöf som om och om igen målar hemtrakten, närmare bestämt sjön Striern. Färgskalan är vårvinterns vita-blå-svarta, ändå målar hon oftast om sommaren.
– Jag vill beskriva det jag ser vid Striern. Det är en fågelsjö, man kan inte simma i den, eller gå ut i den. Men det är så otoligt vackert så jag måste göra något åt det.
Detta något blir randiga utsnitt, breda vyer som i Oväder eller mer närgångna porträtt, inte olikt en svartvit trasmatta, som i Striern I och Striern II, som hon refererar till som en hyllning till gyttjan.
På måleriets horisontella färgfält tecknar hon upp tunna linjer knappt mer än blyertsstreck, hon kallar dem EKG-linjer. Karin Almlöf berättar att hon hade använt dem en tid när hon stötte på forskarrapporten om Striern. Även där fanns strecken, för att visa på spåren av växtlighet omkring sjön.
Det visar sig att just Strierns gyttja undersökts med borr; en tio meter hög gyttjepelare kartlades av forskarna som kunde följa växtligheten vid sjön genom tiotusen år, varav den jordbrukande människan lämnat spår från andra halvan av den perioden.
– Ekarna gick och kom tillbaka, liksom andra växter. Leran står för hopp för mig, säger Karin Almlöf.
På entréplanet, i Chambertska galleriet, kan man se möbeldesign signerad Karlsson & Björk med bord, stolar och lampor, med eller utan hyllor. Stora lampglober lyser upp direkt på hyllor och skåp. Bordsbenens nedersta delar har doppats legoglad gummifärg. Materialet är gärna trä, vågiga dörrar/skydd ger intryck av återanvänt byggmaterial. Stolarnas kuddar är fastspända med snören. Uttrycket blir lyx-punk.
Om någon kommer att tänka på Cnema så vet att Karlsson & Björk inrett foajén med receptionen, dock i en mer offentlig miljö-stil.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
Bilder på respektive konstnär – verk ligger längst ner.
-
NP33 Norrköping
- 8 september – 13 oktober 2012
L`heure bleue – Den blå timmen
måleri o grafik
Karin Almlöf
Mikael Kihlman
Björn Wessman
Örjan Wikström- PROGRAM
Onsdag 19 september kl.18
Ludvig Rasmusson
författare o kåsör - Lördag 29 september kl.19 (Kulturnatten)
Jacques Werup
poet och musiker
Johan Bergström
ljudkonstnär
- PROGRAM
- 25 september – 13 oktober 2012
Karlsson & Björk
Gränsöverskridande projekt inom möbeldesign, konst och inredning
LÄNKAR
NP33 hemsida
Karin Almlöf hemsida
Mikael Kihlman hemsida
Björn Wessman hemsida
Örjan Wikström hemsida
Karlsson & Björk hemsida
FLER BILDER AV KARIN ALMLÖF – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
FLER BILDER AV MIKAEL KIHLMAN – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
FLER BILDER AV BJÖRN WESSMAN – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
FLER BILDER AV ÖRJAN WIKSTRÖM – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
FLER BILDER AV KARLSSON & BJÖRK – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR
Pingback: Örjan Wikström söker ljuset på NP33 – KULTURSIDAN.nu
Pingback: Ludvig | KULTURSIDAN.nu