• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Weis yta och Adlers djup på Galleri Dag Andersson (reportage)


Angela Apelt har curerat utställningen med verk av Karl-Heinz Adler och Walter Weis på Galleri Dag Andersson.

Dekonstruktion/konstruktion evig utmaning

 

Det finns en omutlighet hos Walter Weis, den tysk-svenske konstnären som gick bort häromveckan, mitt under pågående utställning. Halva utrymmet och en bukett med rosor är hans hos Galleri Dag Andersson i den utställning som Agneta Apelt curerat. Den andra halvan är tyske konstnären Karl-Heinz Adlers.

Båda har en bakgrund i arkitekturen, medan Walter Weis (1934–2012) dragits mot design har Karl-Heinz Adler, född 1927, utforskat betong som skulpturmaterial. De delar ett intresse för geometri, de dekonstruerar verkligheten, undersöker den, och bygger upp den på nytt, konstruerar.

Geometrins former finns överallt, från mikronivå till makronivå. Det är därför omöjligt att avgöra om Karl-Heinz Adler går i närkamp med materieriens minsta delar eller i riktigt stora sammanhang.

Med glidande ljusskalor skapar hans målningar/objekt – bestående av två itusågade kvadrater av board eller spånskiva, vars delar vänts och flyttats om – en tredimensionell illusion, tunna linjer skapar rutnät, tankarna går till vikta kartblad. Färgskalan i varje verk är ytterst enkel men dess nyanser skimrar skönt.

Med svart penna på vit kartong, med sträng linjal, vinkelhake och exakta avstånd, skapar han också virvlar som går in mot och ut från en innersta punkt. Eller två punkter, associationerna går till kvantfysikens tankar om elementarpartiklars förmåga att uppträda på två ställen samtidigt. En vetenskaplig lek man lätt förlorar sig i.

Walter Weis visar upp den stramaste ytan. Det är rentav så att han använt sig av en färgblandning så tät att verken tycks sprutlackerade som vägmärken med enhetlig kulör som till skillnad från utställningsgrannen absolut inte ska skifta i några nyanser.

Också han vänder och vrider på kvadraten (han har också använt sig av cirkeln, men det visas inte på den här utställningen), hittar dess släktskap med triangeln. Han öppnar och förskjuter. Tankarna går inte bara till vägmärken, de går till allehanda design med signalfärger som rött och svart. Här finns även lila och gult. Men till skillnad från designade ikoner för företag och varumärken är hans verk utan hänsyftningar. De. Bara. Är.

Två objekt, ett svart och ett vitt, finns med på utställningen. Här har Weis lekt med kvadratens konturlinje, öppnat och delat upp. Och sammanfogat till nya former, som leker med skuggorna som kastas på väggen. Hmm, nyanser?

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • GALLERI DAG ANDERSSON Norrköping

  • 18 augusti – 23 september 2012
    Berikande enkelt
    Karl-Heinz Adler och Walter Weis

 

LÄNKAR
Galleri Dag Andersson hemsida

KARL-HEINZ ADLER – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

WALTER WEIS – BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.