• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Tomas Herngren fäster tiden med klassiskt måleri (reportage)

Tystnaden breder ut sig i tunnelbanan. Alla sitter upptagna med sig själva och med sina mobiltelefoner i Tomas Herngrens serie med målningar från våren 2012.

 

”Upplevelse är inte förhandlingsbart”

 

Först lägger man märke till motiven, alla människor med mobiltelefoner, sedan ser man ett gammalt hederligt måleri. Konstnären Tomas Herngren säger inte emot när jag kastar fram mitt påstående efter en första snabbtitt på hans målningar som smugit sig in i några av de mindre galleriutrymmena på NP33. Motiven, oavsett om det är människor eller föremål, är viktiga, betydelsebärande. Men också måleriet med rena färger som med kraftfulla drag fästs på duken.

Han nämner André Derain som en förebild, hemkommen googlar jag och läser om en av fauvismens förgrundsgestalter för cirka 100 år sedan. De lösligt sammanbuntade fauvisterna fick sin beteckning då en konstkritiker skällde Matisses målningar för vilddjursliknande.

Naturligtvis kan man inte måla precis som Isaac Grünewald eller Leander Engström nu, men Tomas Herngren vill lyfta fram seendet som viktigt i en tid som han menar är så mättad av färdigsmälta bilder att vi inte behöver tänka.

– Jag tror det finns en idé i dag om att ”avbildandet är klart”. Men avbildandet blir aldrig klart!

Tomas Herngren målar i olja i en tid då många andra målande konstnärer gått över till akryl. Han menar att variationsmöjligheterna är större och att det blir en annan lyster med oljefärgen.

– Det är skönt också att det inte torkar så fort, det är en öppnare process. Jag är förtrogen med oljan, på gott och ont.

Varför ägna nästan hela våren 2012 åt att åka tunnelbana och i smyg teckna av medresenärer för att snabbt ta sig tillbaka till ateljén och måla den dagsfärska upplevelsen?

– Jag debuterade för 30 år sedan med målningar från tunnelbanan. Nu så slog det mig plötsligt att alla pratar i mobiltelefon, jag fick som en undergångskänsla. Jag ville fånga det, tog med block och penna varje dag, jag blev nästan som besatt av det.

Målningarna visar mest yngre män och kvinnor vars kroppar är i tunnelbanan men vars uppmärksamhet befinner sig någon annanstans. En och en. Konstnären bjuder även på sina skisser och jag hittar skissen till en av målningarna, en man med, ja just det, mobilen i handen. Det är lätt att känna igen men detaljerna skiljer sig åt en hel del.

– När man ska måla av, man står med en penna i handen, men då dör minnet. Från en upplevelse gäller det att uppfinna verkets mening på nytt, med färg, form och valör.

Tomas Herngren formulerar sig väl, det finns en slagkraftighet i hans resonemang. Som det här med budskap i konsten.

– De flesta tänker på litterära budskap men jag tänker ”upplevelse”. Och upplevelse är inte förhandlingsbart.

Under en annan period var det Centralstationen i Stockholm som fångade konstnären. Flera mindre bilder på personer, cafébilder växlar över till ett stort porträtt av den kända miljön med det halvbågsformade taket och människor som passerar, väntar, samtalar, ensamma eller i grupp.

– Nu ser det inte ut så längre. Strax efter att jag var klar hängde de upp stora reklamskynken i taket. De har förstört rymden.

Tre stora tavlor sitter så långt ifrån varandra att det endast är med verklistans hjälp jag får ihop triptyken  Allegori över världens tystnad. I två av dem är döden påtagligt närvarande, uppställningarna är som i klassiskt måleri men färgerna är här och nu; en dödskalle, ett draperat tyg, ett sittande skelett. I mittenbilden visar utsikten genom fönstret ett stort hyreshus, ett träd på gården. Ju mer jag ser desto mer upptäcker jag, en skrivmaskin, skruvade skorstenar, en trädgren som liknar en orm. Fönstrens korsform, men också fönster som öppningar mot världen. Från ett litet flygplan har en pilot kastat sig ner i fallskärm, han är helt nära men syns knappt. Konstnären står nästan helt gömd eller skyddad bakom sitt staffli.

Att måla är att fästa tiden. I evighet. Amen.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • NP33 Norrköping

  • 15 september – 13 oktober 2012
    Tomas Herngren
    Målningar

 

LÄNKAR
NP33 hemsida
Tomas Herngren hemsida

BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.