Glänsande samarbete. Molar homo sapiens (mänsklig tand) är ett av de verk som Berit Johansson skapat för hennes och Richard Kreftings designföretag Art63.
Berit gör både svenskt och italienskt glas
– Jag älskar att arbeta. Berit Johansson står mitt i det för dagens ändamål alldeles för trånga Chambertska galleriet i NP33:s entréplan. Lampkronor och flera andra verk hänger utanför glasrutan som utgör gräns mot konsthallens shop.
2010 visade länsmuseet i Linköping en stor retrospektiv utställning med glaskonstnären från Vadstena. Här väljer hon en ögonblicksbild: mångfalden av verk från de senaste tre åren. Det är som att titta in i en godisbutik, glasklara färger sprakar och lyser, där är skålar, vaser och en rad med uppnäbbiga fåglar. Berit Johanssons mjuka och vitala formspråk bär en färgglädje som det är omöjligt att inte smittas av.
Under en period var hon anställd vid Orrefors men började på 1980-talet frilansa som formgivare, dels för andra glasbruk och dels med driftiga glasblåsare som startade egna små hyttor när glasbruksdöden härjade. En utställning ledde till kontakt med italienska glaskoncernen Salviati som skeppade över henne till glasblåsarnas ö Murano i Venedig, glaskonstens Mekka. Nu gick hon i svenska legendaren Tyra Lundgrens fotspår.
De två höga lysande Briccola i glas är förresten ett minne från Venedig. Där ser man dem i trä, de är gondoljärernas förtöjningspålar.
En glaskonstnär som inte blåser själv måste kunna samarbeta. Berit Johansson har arbetat med många glasblåsare och med åren hittat sina bästa partners.
– Silvano Signoretto hittade jag på Murano. Först fick jag en annan glasblåsare, han var bra, men jag såg en glasblåsare i hans närhet vars kroppsspråk väckte mitt intresse. Nästa gång jag kom till Murano bad jag: Kan jag få jobba med Silvano. Jag hade sett honom röra sig och kände att han kommer att förstå hur jag menar, berättar Berit Johansson.
I Sverige samarbetar hon numera gärna med Micke Johansson som har en egen hytta i Örsjö nära Nybro. Micke Johansson har praktiserat hos Silvano och det kanske är tack vare det utbytet som hon nu placerat två snarlika objekt, Skål av Silvanos hand, Vas av Mickes, jämte varandra. De ”påklippta” blå blommorna har tolkats olika, den röda färgranden uppe på kanten har olika nyans.
– De är olika även om de är lika men jag kan inte säga att det ena är av bättre kvalitet än det andra, kommenterar Barbro Johansson.
Ytterligare några objekt ger möjlighet till direkt jämförelse mellan den italienska hantverksskickligheten och den svenska. Två stora ljuskronor i glas med ett formspråk som för mina tankar till kurbitsmålning hänger som sagt var utanför det lilla gallerirummet.
– Jag skulle aldrig börjat med lamporna i Sverige, medger Barbro Johansson men nu när hon visar resultatet är hon lika nöjd med båda.
Under de senaste åren har hon påbörjat ett nytt samarbete, tillsammans med Richard Krefting har hon startat designföretaget Art63, med inriktning på möbler och exklusiv design. Med på utställningen är två sideboard i glas och metall, inte en färgklick men den tjocka glasskivan över de pärlrunda benen är signerad Berit Johansson. Paret poserar vid den kristallklara tandskulpturen Molar Homosapiens som bör väcka habegär hos varje tandläkare. Månne samma känsla väcks hos gynekologer som ser Skapelsen, ett 30 kilo tungt ägg i klaraste kristall med röda små spermier inne i glaskroppen?
– De var tre om att lyfta den när Silvano tillverkade den på Murano, säger Berit Johansson.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
NP33 Norrköping
- 15 september – 13 oktober 2012
Berit Johansson
Glas
LÄNKAR
NP33 hemsida
Berit Johansson hemsida
Art63 hemsida
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR