[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/8058870638/[/flickr]
Frostig kvinna tinas upp av skojig buffel. En bohem i Paris öppnade Flimmer.
En snorkig Hüppert i Paris
En Bohem i Paris var ungefär det man kunde vänta sig, varken mer eller mindre. En typisk fransk film i feel-good kategorin helt enkelt. Historien är till sin grund ganska enkel: frostig karriärkvinna ägnar livet åt arbetet, men möter skojig och bufflig man som får henne att tina upp. Sedan innehåller filmen en hel del förvecklingar och vändningar som ger karaktärerna en smula mera djup, men grundkonceptet är detsamma.
Allra bäst är inte helt oväntat Isabelle Huppert. Det finns ingen som är hennes överman i gestaltning av det kyliga och bitska, och hon gör sin roll som spända och ganska snorkiga Agathe utmärkt. Som motspelare har hon Benoit Poelvoorde, som här gestaltar den buffliga dagdrivaren Patrick. Handlingen bygger på att dessa två tvingas samman på olika sätt, redan från början är de förutbestämda att kollidera. Han anlitas av Agathes sambo som hantverkare, och deras söner är goda vänner. I hennes liv passar han långt ifrån bra – han bryter mot precis alla oskrivna regler som finns i hennes umgängeskrets bestående av högavlönade kulturpersonligheter. Det bäddar alltså för en rad små katastrofer.
Filmen faller tyvärr en del i just sitt fokus på kollisionen mellan de två karaktärerna. Fokus på kontrasterna blir väldigt stort, och den underliggande historien dränks ofta av slapstick och dråpligheter. Det hela blir inte riktigt trovärdigt, vilket förstärks av det trivsamt trevliga sätt på vilket handlingen i slutet knyts ihop.
Samtidigt finns en del genuint roliga ögonblick, och tidvis är det hela ändå ganska charmerande.
Text: Karolina Nilsson
Foto: Norrköpings filmfestival Flimmer och filmproducenten
-
CNEMA Norrköping
- 5 och 12 oktober 2012
En bohem i Paris