[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/8079857380/[/flickr]
Bakom varje filmregissör står en producent. Erika Wessman föreläste om jobbet bakom svenska filmen Avalon.
Det värsta kan bli det bästa
För filmproducenten Erika Wessman är det viktigt att se möjligheter och potential. Innan hon sätter igång med ett arbete frågar hon sig själv om det här är något hon är villig att satsa på under en längre period. Engagemanget föds i tron på det man gör, men i filmbranschen räcker det inte att ensam tro på något. Därför hör det till en av hennes uppgifter som producent att ge feedback till manusförfattaren. Manuset måste vara säljbart och helst tänkas intressant för en publik på åtminstone 30.000 personer.
Filmregissören Alex Petersén var den som skrev manuset till Avalon. Det skickade han under våren 2009 till Erika Wessman som tyckte att det var roligt och bra. Trots att hon gillade språket dröjde det fram till hösten samma år innan hon verkligen kände “detta skulle jag kunna jobba med” – Alex Peterséns envishet segrade till slut.
Någon i publiken under föreläsningen på Cnema torsdagen den 11 oktober frågar hur långt hans manus var. Erika Wessman letar fram det på datorn och upptäcker att det ursprungligen var 95 sidor långt. Slutversionen kom däremot att växa med ytterligare 30 sidor.
– Min uppgift är att stötta och skydda regissören från åsikter, och ge regissören kreativt utrymme, säger hon. Erika Wessman menar att vissa distributörer ibland kan ha åsikter som regissören kanske inte borde lyssna till, exempelvis att någon annan skådespelare borde spela en viss roll än den som redan är utvald. Då kan hon som filmproducent gå in och påpeka att regissören kanske inte alls skulle jobba lika bra med en annan skådespelare, i de fall där hon tror att det är så.
När det kommer till Avalon så var huvudrollsinnehavaren Johannes Brost redan med när piloten till filmen spelades in. Det var självklart att han skulle ha en roll, men från början inte lika självklart vilken roll – huvudrollen Janne eller den nästan lika stora birollen Klas. Eftersom det är en ganska tragisk film behövde den också något roligare att balanseras upp med, och då var det bra att även Peter Carlberg och Leonore Ekstrand hittades. Leonore Ekstrand som fick rollen som Jannes syster råkar vara Alex Peterséns faster, och henne som skådespelare verkar Erika Wessman ha fallit lite extra för.
– Hon var så bra och kul att titta på, så med tiden utvecklade vi hennes karaktär till en av de mer centrala rollerna. Leonore spelar en komplex kvinna i 65-årsåldern, en riktig partykvinna, och såna karaktärer tycker jag inte direkt att vi överröses med i svensk film idag, berättar filmproducenten.
Hon talar om finansiärer och nämner till exempel Film i väst och Filminstitutet. Det är mycket som behöver ordnas med rent ekonomiskt och praktiskt när man ska spela in en film. Utgifterna för Avalon landade på åtta miljoner kronor och innan man visste säkert hur mycket bidrag man skulle få var det väldigt stressigt. Som tur var alla arbetande förstående inför att lönerna skulle komma i efterhand, någon gång.
Hur blev det med intäkterna då? undrar en intresserad lyssnare.
– De väntar jag fortfarande på, skrattar Erika Wessman och förklarar att intäkterna till störst del går till distributörerna. Om något blir över får producenten ungefär tio procent.
Filmfestivaler är ett bra sätt att nå ut med sin film. Uppmärksamhet och press är viktigt. Det finns en man som väljer ut filmerna som ska visas på Torontos filmfestival, och första gången Avalon skulle visas upp för honom fungerade inte filmen.
– Det var asjobbigt för mig, verkligen svinjobbigt, säger Erika Wessman. Hon nämner också att man som producent får dela mycket ångest och neuroser med regissören.
Men är det något hon har lärt sig som producent så är det att det man tror är det värsta som kan hända istället kan bli det bästa. Den här gången fick de mer tid att klippa filmen, och till slut kom också Avalon att vinna pris på festivalen.
– Att Berlin sen också ville visa filmen var en glad överraskning, för oftast får man inte chansen att visa en film på två A-festivaler.
Och framgångarna har fortsatt. I sommar vann Avalon pris i Ryssland och här i Sverige fick Johannes Brost vara sommarpratare. Det är fortfarande mycket saker som händer kring produktionen även efter att det har gått ett halvår sedan den gick på bio.
– För dem som vill tjäna pengar är inte det här en lukrativ film, men de som inte bara är ute efter det kommersiella utan också själva berättandet, de kan uppskatta den.
Erika Wessman beskriver Avalon som lite svårtillgänglig. Och kanske passar det därför extra bra att en till Cnema inbjuden psykolog ska analysera den nu på söndag.
Psykologer tittar på film är en filmklubb som grundades av psykologen och skribenten Jonas Mosskin 2007. Den drivs nu tillsammans med den psykologstuderande journalisten Åsa Maj Jonzon och har sin bas i Stockholm. Visningen på söndag börjar 12.15 i salongen Huvudrollen. Dramathrillern väntar på dig…
Text och foto: Melinda Reyes Hiltunen
-
CNEMA Norrköping
- 8 och 14 oktober 2012
Avalon
Regi: Axel Petersén
Sverige (2011)
LÄNKAR
Norrköpings filmfestival Flimmer program
Avalon skapar både obehag och danslust recension Kultursidan.nu 9/10 2012
Hej! Det finns många fristående filmbolag och producenter. Googla! Det de först önskar är ett synopsis (berättelsen i huvuddrag nedtagen till ett A4). I Sverige göra mycket få långfilmer per år, däremot många kortfilmer.
hej!
jag vill fråga er om att kan jag göra min berättelse till en film, jag vet inte vem jag ska kontakta. jag skrev berättelsen för 2 år sedan och jag verkligen trött på att leta,det e faktiskt svårt att kontakta någon
hoppas ni kan hjälpa mig
hälsning
bayan