[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/8102424855/[/flickr]
Plåt, sticklar och andra verktyg. Montrar med foton, ex libris och illustrationer kompletterar utställningen.
”Vi har en skatt här på museet”
”Vi Falukonstnärer har nog mera sinne för valörer än färg” lär Bertil Bull Hedlund ha sagt. Journalisten och konstkännaren Nils Lindgren tolkade det som att den giftiga miljön vid Falu koppargruva som tog död på växtligheten gav grafikerna det svartvita språk merparten av dem höll sig till i sitt konstnärskap. Och han borde väl veta, som tack vare första jobbet på tidningsredaktionen hemma i Falun blev vän med först Bertil Bull och genom honom lärde känna alla grafikerna från Falun. Kunskapen tog han med i flytten till Norrköping.
– Vi har en skatt här på Konstmuseet, säger intendenten Kerstin Holmer om samlingen med grafiska blad från Falugrafiker som nu visas i urval i Galleri 6, tillsammans med några fina privatägda inlån. Mycket tack vare Nils Lindgren!
Axel Fridell blir lätt huvudnumret i dagens utställning med det kända verket Mr Simmons centralt placerat. Fridell reste, gärna till London där han skildrade stadsmiljöer, sin blivande hustru och trashankar med samma mjuka och livgivande torrnål. I Old studio från 1927 bländar stadsvyn över vattnet den nästan helt mörklagda interiören.
Stig Borglind kan ses som Fridells kontrast. Kerstin Holmer förklarar hur Borglind noga tog bort graden, alltså det material som stickeln rispade upp ur plåten. Resultatet blev en exakt linje i hans detaljrika, omsorgsfullt komponerade blad. Nu återses hans blomsterkomposition Flora Suécica I som museet visade för något år sedan. Ett resultat av hans resande är klassiskt komponerade Akropolis, där forntidens tempel fortfarande härskar högt över Atens små hus. Merparten av Stig Borglinds verk skildrar dock (den ideala) naturen hemmavid, Fiskar och en död Nötskrika. Inte människor.
Det finns en frodighet i Bertil Bull Hedlunds grafik som drar lätt åt karikatyr, eller ännu hellre satir. Intendenten Kerstin Holmer visar på Wienervals II med stiliga men äldre officerare som valsar med unga österrikiskor under gnistrande kristallkronor. Det är bara ett år kvar till Anschluss och två år till Andra världskriget. På andra sidan väggen hänger etsningen Sländan, paddan och myran (1942), ett fallande löv ser ut att strax förändra maktbalansen.
Hans Norsbo representeras främst av fina Stockholmsskildringar, mest från Söder. David Tägtström, som under lång tid ägnade sig åt porträttmåleri, visas här med tre verk. Lika många, eller snarare få av Helge Zandén, som jag gärna ser mer av. Livfullt är porträttet av Dam i svart, en föraning om död ger en kvällsstudie av Skalden Dan Andersson (Zandèn hade plåt och verktyg på fickan och ristade snabbt vid deras enda möte).
Några laverade teckningar av Axel Fridell och en reptilgiftig gouache av Bertil Bull Hedlund är det enda färgglada på en för övrigt nyansrik utställning man bör se riktigt nära på.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Sven Åke Molund
-
KONSTMUSEET Norrköping
- 20 oktober 2012 – 3 februari 2013
Falugrafikerna
Grafik och teckningar- Stig Borglind
Axel Fridell
Bertil Bull Hedlund
Hans Norsbo
David Tägtström
Helge Zandén
- Stig Borglind
- Utställningskommissarie: Kerstin Holmer
Galleri 6- PROGRAM
- Vernissage 20 oktober 2012 kl 14
Caroline Färnström
Om nya grafiktekniker - 28 november 2012
Kerstin Holmer och Ulf Ekervik
Demonstration av grafiska tekniker - Finnisage 3 februari 2013
Karl Haskell, kulturjournalist, filmare, författare och grafikkännare
Om Axel Fridell
LÄNKAR
Norrköpings konstmuseum hemsida
FLER BILDER FRÅN UTSTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157631804488243″]