[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/8103124758/[/flickr]
I väntan på liv. I två fotoserier skildrar Mathilda Eberhard vägen från sjukdomsinsikt till en ny trygghet.
Insikter – en fotograf – en målare
”Jag är nu 22 år, jag är inte helt frisk ännu, men på god väg.” Fotografen Mathilda Eberhard är redan tillbaka i Konstforums Studio. I våras gjorde hon en kort visit i samband med helgutställningen Norrköping Pride. Några av fotografierna från då, mjukt sensuella, finns med. De tål att ses igen, inte minst kvinnorna i vattnet som inte har ögon för några andra än varandra.
Fast den här gången är hon ute i ett mer angeläget ärende, hon bär fram sitt vittnesmål om den sjukdom som hon med vänners och kamerans hjälp – och sjukvårdens – betvingat. I nio år led hon utan att förstå. När insikten drabbat henne tog det ett år att nå dit där hon är idag. Utställningen heter I väntan på liv, i Studion visar hon två serier i temat.
Den ena är som en pedagogiskt upplagd berättelse; längst till vänster den magra kvinnokroppen som till hälften skyls av handskrivna skylten ”ÄTSTÖRNING” och längst till höger en vacker flicka med självförtroende och cigarett i handen. Till och med en färgglad frukost, med bröd, ryms i serien. Att vägen varit lång förstår vi av sjukhuskorridoren i nattljus, kroppen på sängen.
Den andra serien är mindre pedagogisk men konstnärligt mer intressant; dubbla rader av självporträtt – om än ett ”lyckligt slut” i högra hörnet. Omväxlande prövar fotografen färgfoto, ljussättning och svartvitt. Kameran går riktigt nära och långt ifrån. Blicken är granskande, allvarlig.
Riktigt fascinerande finner jag ett foto – i helfigur – där hon böjer kroppen bakåt, huvudet försvinner nästan i ljuset som rusar fram i den djupa fönsternischen. Rummet ligger i djupt mörker. Undervattenskänslan gör att jag får svårt att andas. Det här är en utställning jag önskar många unga att få se.
Konstnären Gittan Jönsson visar målningar i akryl och tusch, grafik och porslinsfigurer. Hon är bosatt i Berlin och merparten av verken har tillkommit där under de två senaste åren. Dessutom visar hon ett stort verk med impulser från Egypten, hon var i Kairo under en period i våras.
Gittan Jönsson är öppen för skeenden och strukturer i samtiden. Städerskan, den underordnade kvinnans underordnade roll prövas effektivt i en serie målningar. Och kan ses i en hel porslinsarmé av dammsugande kvinnor, anförda av Nefertiti, den egyptiska drottningen.
– Hon har vaknat och tycker att det behöver städas upp i Egypten, säger Gittan Jönsson.
Mer om den utställningen i en senare recension.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
STUDION, KONSTFORUM Norrköping
- 21 oktober – 4 november 2012
Mathilda Eberhard
I väntan på liv – fotografi -
KONSTFORUM
- 20 oktober – 4 november 2012
Gittan Jönsson
Praise painting – måleri, tusch grafik, porslin
LÄNKAR
Konstforum hemsida
Gittan Jönsson hemsida
Erotiskt foto, film och måleri på Konstforum recension Kultursidan.nu 4/5 2012
FLER BILDER FRÅN MATHILDA EBERHARD – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157631806305621″]
FLER BILDER FRÅN GITTAN JÖNSSON – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157631806473716″]
Pingback: Poesi och politik i Gittan Jönssons måleri (recension) | KULTURSIDAN.nu