• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Kvinnliga berättelser på Konstforum (reportage)

[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/8103124758/[/flickr]

I väntan på liv. I två fotoserier skildrar Mathilda Eberhard vägen från sjukdomsinsikt till en ny trygghet.

 

Insikter – en fotograf – en målare

 

”Jag är nu 22 år, jag är inte helt frisk ännu, men på god väg.” Fotografen Mathilda Eberhard är redan tillbaka i Konstforums Studio. I våras gjorde hon en kort visit i samband med helgutställningen Norrköping Pride. Några av fotografierna från då, mjukt sensuella, finns med. De tål att ses igen, inte minst kvinnorna i vattnet som inte har ögon för några andra än varandra.

Fast den här gången är hon ute i ett mer angeläget ärende, hon bär fram sitt vittnesmål om den sjukdom som hon med vänners och kamerans hjälp – och sjukvårdens – betvingat. I nio år led hon utan att förstå. När insikten drabbat henne tog det ett år att nå dit där hon är idag. Utställningen heter I väntan på liv, i Studion visar hon två serier i temat.

Den ena är som en pedagogiskt upplagd berättelse; längst till vänster den magra kvinnokroppen som till hälften skyls av handskrivna skylten ”ÄTSTÖRNING” och längst till höger en vacker flicka med självförtroende och cigarett i handen. Till och med en färgglad frukost, med bröd, ryms i serien. Att vägen varit lång förstår vi av sjukhuskorridoren i nattljus, kroppen på sängen.

Den andra serien är mindre pedagogisk men konstnärligt mer intressant; dubbla rader av självporträtt – om än ett ”lyckligt slut” i högra hörnet. Omväxlande prövar fotografen färgfoto, ljussättning och svartvitt. Kameran går riktigt nära och långt ifrån. Blicken är granskande, allvarlig.

Riktigt fascinerande finner jag ett foto – i helfigur – där hon böjer kroppen bakåt, huvudet försvinner nästan i ljuset som rusar fram i den djupa fönsternischen. Rummet ligger i djupt mörker. Undervattenskänslan gör att jag får svårt att andas. Det här är en utställning jag önskar många unga att få se.

 

Konstnären Gittan Jönsson visar målningar i akryl och tusch, grafik och porslinsfigurer. Hon är bosatt i Berlin och merparten av verken har tillkommit där under de två senaste åren. Dessutom visar hon ett stort verk med impulser från Egypten, hon var i Kairo under en period i våras.

Gittan Jönsson är öppen för skeenden och strukturer i samtiden. Städerskan, den underordnade kvinnans underordnade roll prövas effektivt i en serie målningar. Och kan ses i en hel porslinsarmé av dammsugande kvinnor, anförda av Nefertiti, den egyptiska drottningen.

– Hon har vaknat och tycker att det behöver städas upp i Egypten, säger Gittan Jönsson.

Mer om den utställningen i en senare recension.

Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin

 

  • STUDION, KONSTFORUM Norrköping

  • 21 oktober – 4 november 2012
    Mathilda Eberhard
    I väntan på liv – fotografi
  • KONSTFORUM

  • 20 oktober – 4 november 2012
    Gittan Jönsson
    Praise painting – måleri, tusch grafik, porslin

 

LÄNKAR
Konstforum hemsida
Gittan Jönsson hemsida
Erotiskt foto, film och måleri på Konstforum recension Kultursidan.nu 4/5 2012

 

FLER BILDER FRÅN MATHILDA EBERHARD – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157631806305621″]

FLER BILDER FRÅN GITTAN JÖNSSON – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157631806473716″]

 

Tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Kvinnliga berättelser på Konstforum (reportage)

  1. Pingback: Poesi och politik i Gittan Jönssons måleri (recension) | KULTURSIDAN.nu