Utan titel. Aaid Jasim är konsekvent när det gäller namngivning.
Uttrycksfullt måleri minns väggarna i Bagdad
I efterhand upptäcker jag att jag redan sett verk av Aaid Jasim i en färgstark utställning. Då var det Kokonger, teckningar i svart på vitt han lekt fram på sin iPad, leksaken som många musiker och konstnärer försökte göra till just sin. De ingick i den stora försommarutställningen på Konstforum.
Nu står han själv för färgstyrkan som möter i stora rummet på Galleri Kronan. Här hänger sju målningar som vibrerar av färg, kraft och rörelse. Varje verk står ofta på en grund av ett eller flera fält. Man kan ibland ana övermålningar över tidigare, föreställande lager men oftast är kompositionerna utan pekpinnar. Även om där är ränder, runda prickar, och överst vita och svarta kryss och ringar, som minnen av graffittins tags.
Utställningen har fått namnet Väggarnas minne. Men vid varje verk på listan står det Utan titel.
– Jag tror inte på att ha namn. Jag vill att människor ska släppa tanken och fantisera själva, förmedlar han via konstnärskollegan Ali Ismaël som tolkar både skickligt och neutralt.
Aaid Jasim menar att han själv arbetar efter samma fantiserandets princip även om det visst finns en idéer och tankar när han inleder ett arbete.
– Jag jobbar med en generell idé. Ofta innehåller tavlan relationer mellan färg, motiv och signaler. Men jag släpper den sedan till åskådaren.
Kraften i verken kommer från graffitti som var allestädes närvarande på väggarna när han var ung i Bagdad. Även om det var många år sedan och Aaid Jasim numera ingår i den koloni av konstnärer från olika arabländer, främst Irak, som tagit plats på konstscenen i Norrköping, vill han bevara kraften.
– Jag utgår från impulsen i minnena men estetiserar uttrycket. Jag arbetar och jobbar om tills bilden är exakt som jag vill ha den. Det är en kommunikation mellan mig och verket.
Merparten av verken är målade med akryl på duk. Han vill ha kontroll över sitt arbete och menar att den snabbtorkande akrylen ger honom det. Penselns drag, palettknivens smetande, trasans återhämtande och snörsmalt ringlande.
– Akrylen realiserar exakt vad jag vill säga. Men ibland väljer tavlan tekniken, säger han och syftar kanske på ett stort verk med varma röda toner, där han mixat akrylen med olja. Oljan står för merparten av det röda medan akrylen lagt sig i vita suddiga droppar över.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
GALLERI KRONAN Norrköping
- 10 – 25 november 2012
Aaid Jasim
Väggarnas minne
LÄNKAR
Galleri Kronan hemsida
Färgstark sommarutställning på Konstforum reportage Kultursidan.nu 27/5 2012
BILDSPEL (FLASH) – KLICKA PÅ BILDEN
ALT/MOBIL: SE BILDSPELET HÄR