• KULTUR-ANNONS

  • NYHETER

Årets sex Eastwoodfilmer imponerar (reportage)

[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/8223327461/[/flickr]

Filmskapare. För första gången kunde deltagarna i de olika Eastwoodprojekten se varandras filmer.

Unga. Duktiga. Och filmskapare.

 

Fem av sex kortfilmer inom årets Eastwoodprojekt är klara. På fredag har alla premiär. Eastwood är namnet på ett talangutvecklingsprojekt för lovande filmare i regionen och årets projekt genomförs för fjärde året i rad.

Filmskaparna är unga. Många har tagit ledigt från skolan för att närvara vid tisdagens visning som både är för lokala media men också för att de ska få se varandras filmer. De sex kortfilmerna spänner över komedi, vardagsrealism och experimentell skräckfilm. Så många filmer har aldrig förut gjorts i projektet, som i sig rymmer flera olika delprojekt.

– Jag är riktigt imponerad, sade Sebastian Sas från Film i öst som står bakom Eastwood med Regionförbundet Östsam som ekonomisk stöttepelare.

Jag förstår vad han menar. Filmerna, som har tagit allt från ett par dagar att göra till månader, visar ungdomlig vitalitet, starka känslosamma ögonblick, djupa funderingar och insikt i livets bräcklighet. Kvalitén är hög och vittnar om det stöd filmskaparna får i projektet.

– Vi försöker se till att åtgärda brister. Märker vi att kvalitén generellt sett är bristfällig på något område skaffar vi fram resurser som deltagarna i projektet får ta del av, säger Boel Zetterman, som är projektledare och den som utvecklat Eastwood från ett projekt till dagens varierade upplägg.

Hon berättar också att de tekniskt sett står mitt i en revolution, vilket gör att det nu är lättare att göra film. I början av utvecklingen var det svårt att få de olika tekniska bitarna att samarbeta. Nu är det mycket lättare. Och att det just är den tekniska utvecklingen som har påverkat ungdomars intresse av att göra egen film berättar koordinatorn Lina Steén mer om:

– I dag har många råd att köpa en egen kamerautrustning. En kamera som håller tillräckligt hög standard kostar ungefär 10.000 kronor, säger Lina Steén som själv deltog i Eastwood för några år sedan.

De flesta av filmskaparna började intressera sig för egen film i tioårsåldern men för några tog intresset riktig fart först efter sommarens läger för ”Eastwood Girls” i somras. Arton filmintresserade tjejer inkvarterades på Stocklycke varndrarhem vid Omberg i fem dagar för att lära sig mer om filmproduktion av Boel Zetterman och Lina Steén.

Efter tre dagars manusarbete och planering spelades under de två sista dagarna tre korta berättelser in; Hemligheten, Vänner och Uppvaknandet. Sommarens filmande gav mersmak, i dag har hälften av tjejerna i ”Eastwood Girls” fortsatt sitt samarbete i ett eget produktionsbolag.

Jag tänker att Eastwoods syfte att inspirera ungdomarna till att våga utveckla sina idéer har lyckats. När jag frågar gruppen av filmskapare om de nu har nya projekt på gång svarar de med en mun:
– Ja, det har vi!

Visst bådar det gott och jag tycker att det ska bli spännande att få se de nya produktionerna i framtiden.

Text: Carina Johansson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin
KORT PRESENTATION och OMDÖME om filmerna efter bilderna. Sist produktionsuppgifter.

 

  • CNEMA Norrköping

  • Fredag 30 november 2012 kl 20.30
    1–2 december kl 16.15

    Årets Eastwoodfilmer

    • Beskedet
      Första strulet
      Solen sken den dagen
      Spegelvärld
      Sprickan
      Tre filmer i en: Hemligheten, Vänner, Uppvaknandet

LÄNKAR
Cnema hemsida
Eastwood hemsida
Film i öst hemsida

BILDER FRÅN FILMERNA – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632115572072″]

Eastwoodfilmerna 2012

Beskedet 8 min
I filmen Beskedet används humorn för att visa det bräckliga i tillvaron. Temat, om mannen som tror sig vara döende men får reda på att han inte alls ska kila runt knuten och strax därpå råkar ut för en olycka, känner jag igen. Här har händelserna skruvats genom humor. Slutscenen visar precis det vi vet ska hända. Ändå är det kul.

Första strulet 12 min
Elias längtar efter att få kyssa någon för första gången. Allt är som upplagt för att han ska få hångla med sitt span Frida Jönsson när kvällen plötsligt tar en oväntad vändning. (Filmen var inte klar och kunde inte visas vid pressvisningen)

Solen sken den dagen 22 min
I Solen sken den dagen får huvudpersonen uppleva starka och omvälvande händelser under en enda dag. Han måste ta ställning till de oväntade turerna. Huvudpersonen speglar både det ömma, ansvartagande och bristen på ställningstagande som kommer av att man inte hinner med. Och så ilskan… när man blir sviken och utgångsläget blir som i början men ändå helt annorlunda. Här är både regi och manus starkt.

Spegelvärld 5 min
Spegelvärld
visar upp ett visst surrealistiskt inslag. En hotellstäderska hittar en docka i ett badkar. Dockan visar sig både leva och förvandlas till en nallebjörn. Städerskan får någon att älska och då dockan kommer på avvägar letar hon reda på henne. Här är det mest glädjen över att göra film jag känner förmedlas från bioduken. Några djupa logiska tolkningar kanske inte heller ska göras. Filmen är välgjord och visar den nivå som dessa unga filmskapare håller.

Sprickan 12 min
Stina von Sydow spelar en kvinna som låst dörren till sin döde sons rum. På väg hem från affären stöter hon på en pojke som spelas av Isak Monka. Mötet gör att kvinnan i dubbel bemärkelse låser upp dörren till sin döde pojkes rum. Skådespeleriet är självklart bra med Stina von Sydow i den ena huvudrollen men även Isak Monka gör en stark insats. Manuset är välskrivet. Resan från krampaktig sorg till ett varmt möte mellan två människor tycks innehålla både självklarheter och oväntade svårigheter, precis som i livet.

Tre filmer i en: Hemligheten, Vänner och Uppvaknandet 11 min
Platsen i filmerna är densamma, likaså skådespelarna men berättelserna är helt olika. Teman om ärlighet, glädje, homosexualitet och död tas upp i historierna. Som åskådare får man en stark ”pang på rödbetan”-känsla. Filmerna är väldigt korta. Ändå berör de. Särsklit Vänner med sin mix av både skör manlig homosexuell förälskelse och aggressivitet, en aggressivitet som kan tolkas ha något med oklarhet och överraskning över egna känslor att göra. Döden i Uppvaknandet leder automatiskt tankarna till Bergman.

Text: Carina Johansson

FLER BILDER PÅ ÅRETS FILMSKAPARE – KLICKA

[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632115660730″]

 

PRODUKTIONSUPPGIFTER

 

  • Beskedet 8 min

  • Manus och Regi: Daniel Eklund
    Foto: Lina Steén
    Ljud: Pontus Skagersten
    Skripta: Jonathan Andersson
    Inspelningsassistent: Siri Zetterman

    • I ROLLERNA
      Krille – Simon Mortensen
      Damen – Nettan Lekström
      Sjuksystern – Sofia Stålhammar
      Läkaren – Adam Tillberg
      Mannen – Tarmo Hietala
      Butiksbiträdet – Emma Johansson
  • Första strulet 12 min

  • Manus och Regi: Johan Rosell
    Foto: Hannes Krantz
    Producent: Robert Melo
    Ljud, Ljudläggare och Ljudmixare: Alexander Alasjö
    Produktionsassistent och Loggare: Dennis Kullberg
    Kostym: Matilda Klang
    Statistansvarig: Petra Juhlin

    • I ROLLERNA
      Fola – Daniel Ristorp
      Nicke – Pontus Hansson
      Julia – Linda Källberg
      Tobbe – Zachareias Lindberg
      Elias – Simon Karlsson
      Anna – Paulina Stenvall
      Anton – Oliver
      Lisa – Victoria Möschl
      Frida – Ebba Palmér
      Lill-pelle – Otto Karlén
      samt statister
  • Solen sken den dagen 22 min

  • Regi och Klippning: Fanny Ovesen
    Foto och Ljus: Tim Karmskog
    Manus och inspelningsassistent: Mathilda von Schantz
    Producent och Inspelningsledare: Dennis Kullberg
    Elektriker och B-foto: Emil Nilsson
    Inspelningsljud: Malin Vikberg
    Scripta: Varij Ekelund
    Scenograf och B-foto/Stillbildsfoto: Philip Zanderholm
    Ljudläggare och Ljudmix: August Linderson

    • I ROLLERNA
      Alex – David Karlsson
      Ida – Natalie Sundelin
      Klara – Fanny Ovesen
      Mariette – Ylva Stenström
      Siw – Sussanne Egge
      samt statister
  • Spegelvärld 5 min

  • Manus: Anna Nygren
    Regi: Paulina Stenvall
    Foto: Katarina Grahn och Thea Dahlqvist
    Ljud: Martina Petersson
    Ljudläggning: Miriam Goldkuhl, Thea Dahlqvist och Paulina Stenvall
    Redigering: Paulina Stenvall
    Musik: Katarina Grahn
    Producent: Paulina Stenvall och Thea Dahlqvist

      • I ROLLERNA
        Städare 1 – Miriam Goldkuhl
        Städare 2 – Gabriella Unnerbärck
        Receptionist – Martina Petersson
  • Sprickan 12 min

  • Manus och regi: Vida Roslund
    Foto: Simon Mortensen
    Scripta, rekvisitör, kostym: Ditte Roslund
    Ljudtekniker: Filip Lindau
    Smink, kostym: Hannah Bäckman
    Ljustekniker: Johan Dahlskog
    Inspelningsledare: Ylva Stenström

    • I ROLLERNA
      Liam – Isak Monka
      Vera – Stina von Sydow
  • Tre filmer i en: Hemligheten, Vänner och Uppvaknandet 11 min

  • (Eastwood Girls)
    • I ROLLERNA
      Carl Adam Tillberg
      Mattias Titus Paar
      Kateriny Zapata (Hemligheten)
      samt statister
  • Hemligheten

  • Manus: Ditte Roslund, Vanessa Wikström, Anna Thoss, Miriam Goldkuhl Foto och Scripta: Ditte Roslund
    Regi: Miriam Goldkuhl
    Ljud och Scripta: Anna Thoss
    Foto och Ljud: Vanessa Wikström
    Redigering: Miriam Goldkuhl och Ditte Roslund
  • Vänner

  • Manus och Redigering: Fanny Ovesen, Anna Nygren, Sofia Rodin, Hanna Carlsson, Katarina Grahn
    Regi: Fanny Ovesen
    Foto: Sofia Rohdin
    Ljud: Katarina Grahn
    Inspelningsledare: Anna Nygren
    Scripta: Hanna Carlsson
  • Uppvaknandet

  • Manus: Alexandra Hedlund, Thea Dahlqvist, Alona Holmes Jr, Martina Petersson, Anna Grundmark, Madeleine Asklöf
    Regi: Alexandra Hedlund
    Foto: Alona Holmes Jr
    Ljud: Thea Dahlqvist
    Scripta: Anna Grundmark och Madeleine Asklöf
    Redigering: Thea Dahlqvist, Martina Petersson
    Musik: Katarina Grahn

 

 

Tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Årets sex Eastwoodfilmer imponerar (reportage)

  1. Pingback: Eastwoodfilm på nätet | KULTURSIDAN.nu

  2. Pingback: Ung Norrköpingsdramatiker uttagen till Ny text! (reportage) | KULTURSIDAN.nu