Hör du, ett barn som gråter? Förgångna julars ande lyfter slöjan från barndomens skuggor för Ebenezer Scrooge. I rollerna Carl Adam Tillberg och Anastasia Andersson.
Det är hög tid att ändra sig
Jul är tid för gemenskap och glädje. Det är också bokslutens tid. Inte minst i år när jul- och nyårsveckorna lyser röda i almanackorna och chefer på alla nivåer svettas över statistiken och önskar att allt var klart så att de får gå hem och göra jul.
Bokhållaren Bob Cratchit vill också göra jul, det är ju ändå julafton. Men eftersom det är i Good old England, där Juldagen är den stora dagen, och eftersom hans arbetsgivare är Ebenezer Scrooge får han inte ens göra julaftonens eftermiddag till klämdag. Det blir till att sitta kvar och skriva i stearinljusets sken.
Ebenezer Scrooge sitter i bara skjortärmarna vid sitt stora skrivbord, oberörd av kylan som plågar hans underställde i lånekontoret. Han är skarp, tvär och sarkastisk. Ögonen smalnar när han misstänker att någon vill lirka en förmån ur honom, fast det bara är den glade systersonen som i all vänlighet bjuder morbror till julmiddag. Uncle Scrooge, i detta ögonblick, är urbilden för Joakim von Anka som introducerades av Disneys store tecknare Carl Barks en jul för länge sedan. I den berättelsen prövas systersonen Kalle Anka och befinns värdig.
I Charles Dickens, kommande års 200-årsjubilar, klassiska En julsaga är det Scrooge själv som prövas i ett livets bokslut. I rask följd hemsöks han av tre julars andar, som visar honom gångna tider, nuet och framtiden. Han förstår snart att det är hög tid att ändra sig, för annars…
Angelworks driftige Carl Adam Tillberg har dramatiserat julberättelsen till en föreställning för hela familjen. Han spelar själv huvudrollen, suverän som ockraren som missunnar envar både livets nödtorft och glädje.
Regisserar gör Sofia Stålhammar som för första gången styr över en större ensemble. Inledningen där Scrooge promenerar genom staden är utsökt gestaltad, andra delar är svagare. Musik, med bredd, underbygger och förstärker, liksom ljussättningen som bygger rum.
På scenen blandas professionella och halvprofessionella skådespelare med amatörer. Till de senare hör teaterälskande familjen Andersson som också spelade med i Emil i Lönneberga i Värmekyrkan i somras. Pappa Pelle övertygar som Bob Cratchit, frusen och hukande löneslav men också en så kärleksfull familjefar att det når långt över scenkanten. Mamma Anastasia dubblerar som Förgångna julars ande, en aningens svävande gestalt, och fru Cratchit. Dottern Natalie spelar både dotter i familjen samt Scrooges unga syster.
I den halvprofessionella klassen hittar vi skicklige Niklas Eriksson, vars intensiva utspel kunde avnjutas i Utanför mitt fönster i höstas. Här gör han en ung Scrooge, osäker–glad–kylig.
Carl Adam Tillbergs Scrooge faller till föga lite väl snabbt, Uncle Scrooge bör göra starkare motstånd mot både julandar och repliker. Men det kanske är för oss andra som de tre andarnas skuggbilder visas? Nog har vi drabbats av oförrätter som barn och själva svikit någon gång? Som stressade arbetsnarkomaner avstår vi från gemenskap vi inte tror att vi orkar med. Inom alla och envar finns något av Ebenezer Scrooge, när vi sköter oss själva och skiter i andra.
Östgötateatern har öppnat dörrarna till klädförråd och möbelmagasin. Det förhöjer upplevelsen av en 1800-talsmoralitet med så god eftersmak att den dröjer kvar ända in i det 21:a århundradet.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
TEATER BRÅDDGATAN 34 Norrköping
- 21 december 2012 – 13 januari 2013
En julsaga
av Carl Adam Tillberg efter Charles Dickens berättelse
Regi: Sofia Stålhammar
Produktion: Angelworks- MEDVERKANDE
Carl Adam Tillberg
Niklas Eriksson
Pelle Andersson
Anastasia Andersson
Natalie Andersson
Patrik Svensson
Alexander Wahlström
Anna Hagsell
Anna Carlsson
Andrea Svensson
Bekim Morina
- MEDVERKANDE
LÄNKAR
Teater Bråddgatan 34 hemsida
Angelworks sätter upp Dickens En julsaga reportage Kultursidan.nu 18/12 2012
FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632315626015″]