[flickr]http://www.flickr.com/photos/kultursidan/8370364915/[/flickr]
Målning av Mikael Jacobsson. Grundmålningen med kraftiga penseldrag bidrar till intrycket av att motivet fångats i farten.
Suddiga stämningar och skarpa miniatyrer
Miljöer, oftast utomhus men även inomhus, vad säger de oss? Det beror ju på vem som berättar och vilket språk det berättas på. Mikael Jacobsson och John Sandström gick Konstfack tillsammans under 1990-talet och blev vänner. Sedan behöll de kontakten trots olika bostadsorter och de informerade varandra om vad de höll på med. För ett tag sedan kom de fram till att deras nuvarande projekt är samstämmigt och skulle passa tillsammans på en utställning. Från och med 12 januari kan den ses på Konstforum.
Det som skildras är miljöer – hembygdens och vardagens. Trots samstämmigheten är det två olika personer som berättar olika historier på två olika språk. Mikael Jacobsson målar i olja och tecknar medan John Sandström överför foton till bilder på masonit. Båda har kommit fram till sina slutresultat genom egna kreativa lösningar.
Mikael Jacobsson berättar att han alltid har haft en längtan att uttrycka sig måleriskt men inte riktigt hittat det rätta uttryckssättet förrän han en dag hade glömt stänga av sin videokamera. Resultatet blev förstås oplanerat och ”vispigt” men i de stillbilder han kunde se på datorn framträdde talande beskärningar och stämningsfull suddighet. Han började måla utifrån dessa stillbilder. Men processen var mödosam eftersom stillbilderna var för många. Då började han använda en digitalkamera i stället och kunde sålla redan i det fotografiska ögonblicket, där han försökte efterlikna videokamerans resultat. Därifrån kommer de personliga kompositionerna, beskärningarna och även suddigheten.
För John Sandström kom den vardagliga miljön i hembygdens Lycksele att bli mer och mer speciell allt eftersom tiden på andra platser, framför allt i Stockholm, fortskred. Han ville fotografera hembygdsmiljön. Så började projektet men John blev aldrig nöjd med fotona. Han ville gå ett steg längre och göra bilder av dem. Därmed påbörjade han en process där han via datorn ökade kontrasten i fotona och skrev ut dem. Sedan bearbetade han ytan på en masonitbit med krita och vit färg för att få en sugande yta som han lade laserutskriften på. Genom att behandla utskriften med aceton lossnade bilden från papperet och framträdde slumpartat på masonitskivan. För att få en varm ton i bilden penslade han över shellack och i vissa bilder har han använt en aning bets i shellacken för att få en annan ton.
– Jag bedriver en desperat jakt på att hitta livet i vardagen, säger Mikael Jacobsson med glimten i ögat. Jag har alltid med mig min digitalkamera, fortsätter han.
Sedan förklarar han hur ofta människor ”lider” för att någon gång senare få lycka. Han vill hitta lyckan i det som är här och nu, i det som finns runtomkring oss, i vardagen.
Det var en speciell händelse som fick honom att inse vardagens betydelse. En gravid kvinna i hans yttre bekantskapskrets skulle gifta sig. Då fick hon cancer och dog inom ett halvår. På sin dödsbädd sa hon att det var ju nu som livet skulle börja.
– Jag blev väldigt ledsen. Hade hon levt för att livet någon gång i framtiden skulle börja? berättar Mikael som sedan dess anstränger sig för att se livet i det vardagliga.
Detta märker man i hans bilder. De föreställer hus, inredning eller natur som finns i hans vardag runtomkring honom när han går ut med hunden eller hämtar på dagis. Genom sitt måleri och sitt tecknande har han förhöjt detta vardagliga till något poetiskt där ljuset faller vackert för den som kan se det. Genom den speciella tekniken bidrar suddigheten också till den poetiska tonen. De oväntade beskärningarna som finns i flera bilder skvallrar om att det går att se det vardagliga på flera sätt. Men bilderna är i grunden oerhört exakta.
För John Sandström handlar miljöskildringen mycket om att dokumentera och om nostalgi.
– Jaså du är inne i dokumentationsvurmen, säger många, påpekar John. Det tycks vara inne att dokumentera nu men det visste jag inte när jag började på projektet, fortsätter han.
Bilderna är små och subtila i sina uttryck. Tonen skiljer sig aningens i dem och shellacken har blivit tjockare mot kanterna, vilket ger det fotografiska ett mer levande uttryck. De flesta är grupperade så att ett par eller tre stycken förmedlar en miljö eller bildmässig dynamik.
Det är en fin, stillsam och samstämmig utställning på två olika språk med två olika historier.
Text: Carina Johansson
Foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
KONSTFORUM Norrköping
- 12 – 27 januari 2013
Mikael Jacobsson
John Sandström
Måleri
LÄNKAR
Mikael Jacobsson hemsida
Konstforum hemsida
FLER BILDER MED MIKAEL JACOBSSON – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632498446848″]
FLER BILDER MED JOHN SANDSTRÖM – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157632493907425″]