Uppstigen ur havet. Ursprungligen skapade Caroline Creutzer Emersion dal Mare ur vit carraramarmor. Som brons får den ett annat lugn.
Hemvändare. Mjuka rutor.
Britt Marie Sundström och Caroline Creutzer ställer ut på NP33, samtidigt men inte tillsammans. Sundström breder ut sig i den stora konsthallen på ovanvåningen, Creutzer tränger ihop sig i det lilla glasgalleriet på bottenvåningen. Jag tycker att det är synd då kontrasterna mellan Sundströms lapptäckesmåleri och Creutzers mjuka skulpturer hade möjliggjort ett samspel och en dynamik mellan de två konstnärernas verk som nu går förlorad.
Galleristen Joakim Sander kontrar med att det är två olika utställningar som råkat sammanfalla i tiden. Konstnärerna känner inte varandra. Vid vernissagen i början av februari, som dessutom var galleriets första för året ganska exakt ett år efter att NP33 öppnade portarna, var de båda uppenbarligen mycket nöjda.
Caroline Creutzer är en hemvändare, uppvuxen i Linköping och med framför allt barndomens somrar i Svärtinge i kärt minne. Vid vernissagen lyfte hon fram, inte bara minnen av vänskap utan även blåleran i Glan, ursprungsimpulsen till konstnärens val att arbeta med skulptur. Hon bor i Berlin i Tyskland och har tidigare varit bosatt i såväl Frankrike som USA. Nu var hon både glad och rörd över möjligheten att få ställa ut i Norrköping.
Caroline Creutzer skulpterar i sten, brons och keramiska material, motiven är både abstrakta och figurativa. Hon delar uppfattningen att formen redan finns inne i stenen, det är bara att frilägga den, med äldre tiders skulptörer. Ett tecken på hur nära nära traditionen hon arbetar.
Den sten hon tycks föredra, den klassiska vita cararramarmorn, tycks längta efter det mjuka, för formerna är ofta rundade och polerade så de blivit glansigt släta. De bär också rymder inom sig, som andas och ger luften fritt spelrum. Fascinerande bland alla vita former står Svarta pärlan, en rund droppe gömd i ett hålrum, som en pärla i en eroderad mussla. Ibland vill stenen inte låta den sköna formen helt glömma sitt ursprung, den råa ytan finns kvar ibland, exempelvis i Den vita hingsten.
Bildspråket är i mycket detsamma i bronsskulpturerna men här närmar hon sig det figurativa, det handlar ofta om relationer. Känslor omvandlade till visuella uttryck.
Caroline Creutzer visar några mer realistiskt figurativa skulpturer, i litet format ser vi serien ”På sommartrappan” i keramik/polyestergips. Tankarna går till det som varit.
Britt Marie Sundströms målningar tar för sig i NP33:s stora hall på övre våningen. Direkt när man kommer upp för trappan möter ögat en stor matta vars små rutor klättrar på varandra och ger ett mycket levande uttryck lite på håll. Bakgrunden i den tjocka ruggen av ull och lin är djupt blå, vid en närmare titt bestående av garn i flera olika färger.
På en annan plats i hallen hänger en systermatta, rutorna ger ett mer luftigt intryck där de avtecknar sig mot en vit botten men konstnären påpekar att det är samma målning som ligger till grund för båda. Så olika och ändå lika. Andra mattor är enbart målningar, tanken går till små trasmattor.
Rutorna tycks vara ett signum för Britt Marie Sundströms måleri, som rört sig från stora rutmönster till små och täta, åtminstone är de allra senaste målningarna mycket intensiva. Gemensamt är det levande handlaget, där färgen lagts i lager över varandra, prövats om och om igen. Lite som om hon klistrat upp lösa lappar som en snabbskiss, även om resultatet låter betraktaren ana att snabbskisser är det långt ifrån. I några målningar skymtar också ett mer organiskt måleri, naturstudier avtecknas i rutorna.
Huvudintrycket är en färgglädje men det finns några verk som bryter mönstret – att påstå att konstnären också gjort monokroma verk är att gå för långt – men jag uppskattar hur hon täckt ursprungliga färglappade målningar med vitt I det vita I och II. Bredvid hänger L’heure bleue med en liten röd ruta i ett intensivt koboltblått färgspel.
Till eftertanke stämmer några mindre verk, Rand i det vita och Sakral. Tejpen som ibland används för att ge rutor skarpa konturer lyser av färgglädje mot en stilla botten. Här blandas höga och låga material, färgen mot den lätt avskavda markeringstejpen.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
NP33/GALLERI SANDER Norrköping
- 2 februari – 2 mars 2013
- Caroline Creutzer
Skulptur
- Britt Marie Sundström
Målningar
LÄNKAR
Caroline Creutzer hemsida
Britt Marie Sundström hemsida
NP33 hemsida
CAROLINE CREUTZER – BILDSPEL – KLICKA PÅ PILARNA
BRITT MARIE SUNDSTRÖM – BILDSPEL – KLICKA PÅ PILARNA
Pingback: Vårkänslor i brons, sten och foto på NP33 - KULTURSIDAN.nu