Människan i den tuktade naturen. Norrköpings Teaterkompani flyttar till NP33 med sommarens uppsättning En dörr på glänt, efter en novell av Walter Ljungquist. Från vänster Andrew Jones, David Swärd, Olov Rasch och Joakim Sander.
NP33 ny spelplats efter Brunnssalongen
Tiden var aldrig på författaren Walter Ljungquists sida, men kanske hans tid är nu. Han föddes i Kisa år 1900, yngst av tre bröder. Den äldste blev präst, mellanbrodern blev konstnär och Walter blev författare.
Hans litterära tema – människans förhållande till naturen, mystik och barndomsminnen – gick vid sidan av svensk 1900-talslitteraturs stora tema: arbetarlitteraturen. När han dog 1974 sköljde den dokumentära politiska prosan över litteraturens stränder. Nu är det dags att ta hans författarskap på allvar igen.
– Vi har talat med Gerda Antti, som var gift med honom. Hon ser verkligen fram emot att vi levandegör hans texter, säger Olov Rasch, konstnärlig ledare för Norrköpings teaterkompani och den som dramatiserat den novell som utgör grund för uppsättningen.
– Det utspelas i en familj med föräldrar, äldre syskon och ett yngre syskon. Det är sommar, ett till synes enkelt drama. Barnet är 12-13 år, då man är som mest känslig och när man plötsligt ser, genomskådar, att de vuxna är barn.
Efter en rad sommaruppsättningar i Himmelstalunds Brunnssalong byter teatergruppen spelplats till konsthallen NP33, som drivs av Galleri Sander. Eller kanske inte just konsthallen, utan en lagerlokal bakom galleriet. Just nu är den fylld med bråte, ett piano, en båt, ett tupphuvud, konstverk, och… ja… bråte.
Scenografen Andrew Jones är förtjust, han mäter avståndet mellan de högresta bjälkarna för att kunna passa in hur publikplatserna ska kunna omgärda scenen.
– Novellen är aktuell i vår tid, har flera anknytningar, säger Andrew Jones och fortsätter: Den är romantiskt skriven och handlar på ett plan om naturens påverkan på människan och människans påverkan på naturen. Den naturen skapar vi härinne, bjälkarna kan gestalta träd på ett symboliskt sätt. Jag tänker också på något slags bildspel.
Kompositören David Swärd tänker på regn, vind och ett golvur i de ljudbilder han ska skapa för uppsättningen. Än så länge är arbetet i sin linda.
– Människan går ifrån naturen men återkommer ständigt, jag funderar hur jag ska visa det i ljud. Ljudet av ett golvur skapar ett rum inne i ett hus, men det är också tiden och naturen.
David Swärd beskriver hur han kan spela in en enda regndroppe som faller och träffar ett blad, för att sedan bearbeta ljudet.
– Sedan bearbetar jag ljudet, förändrar det, förstorar och förskjuter. Och tuktar det som människan ofta gör med naturen.
Åtta skådespelare medverkar i uppsättningen, vilka vill Olov Rasch inte avslöja ännu. Däremot berättar han gärna att det kan bli en liten utställning med konst av Walters bror Birger Ljungquist.
– Och så vill vi göra kvällar runtomkring bröderna Ljungquist och bjuda in Gerda Antti och Bo Sylvan som skrivit om Birger Ljungquist.
Med uppsättningen En dörr på glänt stärks sommarens teatertema på NP33. I maj öppnar en utställning med arbetsskisser och annat av scenografen Agneta Skarp, som häromåret gick i pension från Östgötateatern. Tillsammans med teaterbilder av fotografen Anders Mattsson, tagna under hans tid på Östgötateatern.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
NP33/GALLERI SANDER Norrköping
- Premiär 15 augusti 2013
En dörr på glänt
efter en novell av Walter Ljungquist
Dramatisering och regi: Olov Rasch
Scenografi: Andrew Jones
Musik: David Swärd
LÄNKAR
Norrköpings teaterkompani hemsida
NP33 hemsida
FLER BILDER FRÅN PRESENTATIONEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633102908073″]
Pingback: Snart öppnas En dörr på glänt på NP33 - KULTURSIDAN.nu