Föreställning med bredd och bildspel. Framför kören ses Kelly Tainton som läsare, Peter Malmberg på gitarr och Evelina Eliasson.
Från Rädsla till Vilja med lyckligt slut
– Hon satt på en stol, hon var tre år och stolt som synden. Kelly Taintons läsning har en utgångspunkt som inte saknar betydelse för det som ska komma.
– Efter det väntade många år av rädsla, rädsla för att dö, rädsla för att göra fel.
Det publiken fick vara med om i Värmekyrkan i måndags kväll var en metamorfos – förvandling – i dubbel betydelse. Dels Ulrica Malmbergs prosatexter, på självbiografisk grund, om en flickas långa väg från barndomen till drömmarnas mål – En fjäril med förhinder. Dels hur de sånger, åtminstone merparten av dem, som tidigare ingått i paret Malmbergs föreställning The Fairytale nu fick en helt ny tyngd och bildade en helhet med sin nya inramning.
I den avskalade Värmekyrkan, en scen på bredden som gör att även de i publiken som sitter på sista bänkraden kommer nära. Rullgardiner för de smalhöga fönstren skulpterar höjden. En jättekör i tredubbla led. Ett bildspel. En skolbänk. En spegel.
Artistparet Ulrika och Peter Malmberg är proffs ut i fingerspetsarna och ser till att skapa ett fullgott sammanhang där körledaren Lisa Tilling bara är förnamnet. Lägg till övriga solister, dansare i djärv koreografi, en liten ensemble som bryter sig ur den stora kören, och en väl fungerande teknik (bortsett från att ljuset inte alltid sträckte sig hela vägen ut på scenkanten.)
Musiken har alltså hörts förr. Många av låtarna (à la pop, italiensk schlager, irländsk folkmusik, you name it) ligger ute på YouTube från The Fairytale i De Geerhallen 2011. Mycket låter likt, men iscensättningen är totalt annorlunda. Till En fjäril med förhinder:s absoluta fördel.
Arrangemangen blandar till en omväxlande konsert med solister och maffig kör. Det låter verkligen bra, rentav storslaget. Ulrika Malmberg har en suverän röst och Evelina Eliasson, som gör den stora rollen som den unga flickan, har en snarlik stämma om ännu inte av lika stort format.
Peter Malmberg och Kelly Tainton delar på de manliga solistinsatserna. Att båda gärna lägger ett rasp på sina röster stör mig en aning, särskilt som Kelly inte har det raspet i sin mjuka och tydliga läsning.
Starkast intryck på mig gör ändå berättelsen som Kelly Tainton läser. Den frimodiga treåringen blir snart en blyg och tillbakadragen flicka. Vissa partier blir närmast smärtsamma. Samtidigt som vi får ta del av Ulrika Malmbergs personliga skildring hör vi ekon från egna erfarenheter. För även de mest framfusiga har någon gång varit osäkra. Och de som känner igen sig i flickan som trycker mot tegelväggen – osynlig – får upprättelse.
Uppsättningen i Värmekyrkan var en engångsföreteelse. Men arrangörerna räknar med att En fjäril med förhinder flyger vidare, i stort format eller ett enklare. Att flyga från Rädsla till Vilja och nå ett lyckligt slut är ett mål med hög grad av angelägenhet.
Text: Ann-Charlotte Sandelin
Foto: Hjalmar Sandelin Mårdh
- VÄRMEKYRKAN Norrköping
- 1 april 2013
The Fairytale – En fjäril med förhinder
av Ulrika och Peter Malmberg m fl
Kostym: Bassam Hanna
Koreografi: Ingela Arrbrant
Arr: Stars music/Lisa Tilling Performance AB/Trigga- MEDVERKANDE
Berättare och solist: Kelly Tainton
Solister: Ulrika Malmberg, Evelina Eliasson, Peter Malmberg
Dansare: Rebecca Karlsson och Alex Eidersjö
Ensemble: Anna Thörnkvist, Ellen Schönbeck, Sara Linderoth
Projektkör ledd av Lisa Tilling
- MEDVERKANDE
LÄNKAR
The Fairytale utvecklas med Ulrikas fjärilstexter reportage Kultursidan.nu 26/3 2013
FLER BILDER FRÅN FÖRESTÄLLNINGEN – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633148936170″]
Pingback: En bok och tre körer för Ulrika Malmberg – KULTURSIDAN.nu