Friare färg. En av deltagarna låter färgen rinna över det våta akvarellpapperet.
Stänk, dutt, skrap och rinn
– Man ska alltså blöta papperet först?
– Om du vill.
Ledaren John Övinge måste inte säga många ord förrän de stora papperen börjar fyllas med svart och vit färg. De tolv deltagarna arbetar koncentrerat utan sidoblickar. Någon penslar, en annan duttar med en svamp, en tredje arbetar direkt med händerna.
Golvet i Konstmuseets verkstad Krumeluren är täckt med plast som tar emot det som hamnar utanför. Det är nämligen på Konstmuseet som Norrköpings första Konstyogafestival äger rum från fredag till söndag. Högre upp i museibyggnaden pågår mantrasång och yogaövningar. Här i källarplan är det frigörande målning – med eller utan nerblött papper. Musik strömmar ut i rummet från en högtalare, harmoniska tongångar, en kvinnoröst och rytmik.
John Övinge har tre olika papperssorter med sig, en för varje del av workshopen. Först målar deltagarna med bara svart och vit färg på ett stadigt och ganska hårt papper med synbar lumpfiber. Det fokuserade arbetet stillnar efter en halvtimme. Någon begrundar resultatet, får en ny idé och inriktning, häller ut färgen i en tunn stråle som ringlar över papperet. Till slut är alla klara och målningarna läggs åt sidan för att torka.
– Då ska vi gå över till färg. Vilken slags färg man använder är inte så viktigt men papperet är väldigt viktigt, säger John Övinge och delar ut pappersark som är tjockare men också mjukare, ett fransk akvarellpapper med bomullsfibrer.
Deltagarna ska nu måla i par, på två papper som ligger tätt ihop.
– Allt är ditt och allt är hennes, svarar John på en fråga. Ni kommer att märka att ni vågar lite mera. Prestationskrav och bedömning försvinner.
Snart försvinner känslan av mitt papper och ditt och paren sträcker sig över de dubbla pappersytorna. Det stänks, skrapas och blandas. Färgen är flödigare, för nu har de röda, gula och blå kulörerna spätts ut med vatten. Småprat och skratt överröstar musiken. Till slut är de stora papperen fyllda, med flera lager färg.
– Nu skulle ni kunna dela på dem, ta var sin och vrida och vända på den och fortsätta. Men låt då färgen torka först, annars blir det bara grått till slut om alla färger blandas med varandra, säger ledaren före den korta pausen med byte av vatten i de små hinkarna och penseltvätt.
Till sist får deltagarna måla på indiskt handgjort akvarellpapper av ännu högre kvalitet. Var och en fokuserar åter på sitt eget, men lekfullheten från förra övningen har smittat av sig. Fler prövar att låta det rinna, eller stänka, eller smeta ut med fingrarna. Inte en målning är den andra lik.
– Jag börjar, grejar lite, ser någon figur och utvecklar, kommenterar Annamaria Nelson från Gränna som hittade Konstyogafestivalen på Facebook. Det är roligt, otroligt avslappnande och rogivande.
18 anmälda deltagare plus nio arrangörer, värdar och musiker deltar i festivalen. Arrangörerna hoppas på en fortsättning nästa år.
– Om vi får vara här på museet, säger Anne-Louise Kroon förhoppningsfullt.
Text och foto: Ann-Charlotte Sandelin
-
KONSTMUSEET Norrköping
- 19 – 21 april 2013
Konstyogafestival
Arr: Anne-Louise Kroon, Kathleen Ginyard och Jan Lunde
LÄNKAR
Konstyogafestival hemsida
Norrköpings konstmuseum hemsida
FLER BILDER FRÅN FRIGÖRANDE MÅLNING – KLICKA
[flickr-gallery mode=”photoset” photoset=”72157633290192698″]